søndag 2. oktober 2011

En dag på Milde

For fire år siden gikk jeg på folkehøyskole på Milde i Bergen. Den ligger rett ved siden av Universitetets botaniske hage og arboret. Siden været i Bergen for tiden ligner mer på sommer enn høst, bestemte vi (kjæresten min og jeg) oss for å dra dit og ha piknik og kikke på fortiden. Men aller, aller først dro vi på Steinerskolen for å gå på loppemarked, og egentlig hater jeg loppemarkeder, men å besøke Steinerskolen er også litt tur på memory lane (jeg har gått der - riktignok i Kristiansand, ikke i Bergen, men alle Steinerskoler er litt like hverandre) og jeg elsker at de alltid har økologiske vafler og syltetøy lagd av ett eller annet bær jeg ellers aldri spiser (annet enn på Steinerskole-markeder) til.

Etter å ha spist vafler, drukket kaffe og økologisk-biodynamisk brus, handlet bøker og klær og blitt enige om å aldri sende barna våre til Steinerskolen hvis det er slik at Steiner-barn ikke kan hoderegne femmere og tiere sånn som de vi kjøpte vafler av ikke kunne, tok vi bussen til Milde og hadde piknik i Arboretet og kikket på bøkene.


Europa er formet som hjernen min av Mircea Cărtărescu:

Timene
av Michael Cunningham:

Nausea av Jean-Paul Sartre (se så glad jeg er!):


Alfabet
av Inger Christensen:

Så spiste vi litt druer:

 Så gikk vi litt rundt i Arboretet:


Så kikket vi på en dam og så en knallrosa vannlilje:


Jeg syntes vannliljen hadde nesten like fin farge som innpakningspapiret til Ego Cashewnøtter & Marengs, og ba derfor kjæresten min om å ta bilde av papiret:


Men han var ikke særlig flink til å ta bilde, så her er et bilde jeg tok fra internett:



Er ikke det bare verdens fineste farge? (Jeg sier det hver gang jeg går forbi sjokoladehyllene. Til slutt måtte vi bare kjøpe sjokoladen. Det var den eneste grunnen. Jeg er nemlig egentlig ikke så veldig fan av marengs.)

Så gikk vi opp en bakke:

Har jeg ikke fin ryggsekk forresten? Jeg vet dere kanskje tror at jeg har disset Bergans, men det har jeg ikke. Jeg elsker Bergans. Elsker sekken min. Skjønner ikke at man kan bevege seg rundt uten sekk. Jeg har jo alltid tusen bøker med meg + pc. Ok, ikke denne dagen da. Denne dagen brukte jeg sekken som piknikkurv (og gymbag til yogaklær, for aller, aller, aller først - før vi dro på loppis tilogmed - var jeg på treningssenteret og trente yoga).

Etter bakken kom vi opp til Blondehuset:



Der går det ann å kjøpe vafler og is hvis man er tidlig ute. Det var ikke vi (men det gjorde ikke noe, for vi spiste øko-vafler på Steinerskolen).

Så lekte jeg at jeg var Tommelise:


Så kom vi fram til folkehøyskolen:


Der gikk vi inn på fellesstua, men der var det ingen. Bare en haug med aviser:



Så gikk vi inn i vestfløyen, der jeg bodde da jeg gikk der:


Så kikket vi inn og døra til rommet jeg en gang bodde på var åpen, men siden vi har respekt for privatlivets fred, gikk vi ikke lenger inn i gangen enn dette:


Den gangen jeg bodde der hadde jeg et selvportrett av meg selv hengende utenfor på døra:


Så gikk vi over til et annet bygg: undervisningsbygget:


Der hang det bilder av alle fra kullet mitt:


Deretter gikk vi derfra og ned på busstoppet. Vi passerte gatekunst av et hvilketsomhelst band:


Og her er busstoppet hvor vi ventet på bussen så mange ganger og jeg satt og drakk pepsi max og whisky mens vi ventet, for SÅ trash var jeg da. Her prøver jeg å posere mitt gamle jeg som heller i meg sprit fra fra en stor brusflaske:


Deretter bestemte vi oss for å gå til nærbutikken, akkurat den samme turen som jeg og mine medelever gikk hundre ganger da jeg gikk på folkehøyskolen. På vei dit stoppet vi ved en benk og spiste enda flere druer:



Her er et bilde fra da jeg gikk på folkehøyskolen og satt på den samme benken:


Anyways, vi gikk videre, forbi en blomstereng som fikk meg til å tenke på Sverige. For mens Norge er fjell, Danmark er bondegårder og Finland er sjøer, så er Sverige enger. Når jeg tenker på Sverige, tenker jeg på midtsommernatt, Astrid Lindgren, romankarakterene hennes og fine, blonde jenter i hvite kjoler som danser rundt på blomsterengen. Hvor fint er ikke det? Hvor fin er ikke hjernen som tenker på alt dette bare jeg ser dette:


Litt etterpå tok vi en snarvei gjennom skogen hvor bakken var skikkelig myrete og jeg begynte å tenke litt på Emily Brontës Wuthering Heights:


Vi gikk forbi enda mer gatekunst som vi ikke skjønte, og jeg sa 'han' da jeg snakket om mannen bak verket, og kjæresten min sa 'hvem sier at det er en av hannkjønn som står bak?', og jeg svarte 'ok, det må være ei jente, for bare jenter sprayer utenfor stencilkanten.' (jeg er skikkelig mannsjåvinist, bare menn klarer å gjøre ting skikkelig.)


Endelig ankom vi nærbutikken! Bunnpris!:


Her brukte jeg uendelig mange penger på øl og sigaretter en gang i tiden. Se bare på dette bildet fra høsten totusenogsyv. Bunnprisposene ligger strødd!:


(Ja, jeg hadde gult hår.)

Vi pleide å kjøpe øl og sette oss bak butikken og drikke. Sånn som dette:

Sånn ser det imidlertid ut nå:


Benkene er malt. Og så er det en sjøflyhavn der:


Til slutt gadd vi ikke mere memory lane og bestemte oss for å ta bussen hjem. Her satt jeg og ventet på den:


Hadde kjæresten min vært litt flinkere til å ta bilder, kunne dere sett at benken jeg satt på faktisk var rosa. (Men han er veldig fin for det om.)

På bussen irriterte jeg meg over en orddelingsfeil (som vanlig):


Og så spiste vi pizza og ble kjempemette og døllet oss.

10 kommentarer:

Nøve sa...

Sv: Det er basically å samles for å se på fyrverkeri. Det er vanligst om sommeren, så dette var en av de siste gangene i år. Og det er vel bare ved spesielle anledninger som hanabi og hanami (sakurablomstringen) man må reservere plass hvis man vil sitte. :)

(Nå fikk du meg til å savne norsk natur litt altså.)

Michaela sa...

Ooooi shit det var memory lane delux! Übersjalu for at du har muligheten til å gå å ha memory lane på fana, jeg har ikke vært i Bergen siden reunion. Men det var utrolig hyggelig å leve litt gjennom deg (følte jeg gjorde det nå). Så rart at ingen var i fellesrommet.. Hva driver de med om dagen egentlig? Savner arboretet og blondehuset og bunnprisen og fylla :P Kred for at du gadd å sensurere bort alle navn da på kull-bildet!

Marit sa...

Så kjekt da!:)

Rebecca sa...

Åh, älskar timmarna! (timene) :)

Jenni sa...

1. Jeg elsker også fargen på den sjokoladen! Det er en for lite brukt farge i sånne sammenhenger. Og min favorittfarge sånn ellers.
2. Go go tampax!
3. Go go mannssjåvinistiske kvinnfolk! Bortsett fra meg er det ingen jenter som får til noen ting som helst, og jeg tells ikke siden jeg er overbevist om at jeg har en slags mannesjel.
4. Denne bussen er video. Overvåket.

Kathleen sa...

Jenni, du er en kvinne av min sort! :P Jeg er også overbevist om at jeg har en mannesjel.

1. Jeg tror kvinner flest bare bryr seg om trivielle ting. For vi kan jo spørre: hvor mange MENN driver med strikking, bryllupsplanlegging, sminke og interiørblogger liksom?

2. Det stemmer at flest kvinner leser bøker, men kvinner leser DÅRLIGE bøker. Menn leser ORDENTLIGE bøker.

3. De fleste av mine yndlingsforfattere er MENN. Kvinner skriver bare middelmådigheter. (Sara Stridsberg og Sofi Oksanen er bare unntakene som bekrefter regelen.)

4. Alle de store filosofene er menn. (Simone de Beauvoir er unntaket som bekrefter regelen.)

5. Faktisk, alle de store innenfor alt mulig, er jo menn.

6. Jeg har et inntrykk av at det er kvinner mer enn menn som pusher på for å få barn. Og barn = hundrevis av trivielle gjøremål = typisk kvinnegreie.

7. Kvinner syter sånn over at de ikke er likestilte. Det er jo bare å gå og kreve det de vil, hva er det de venter på? Grunnen til at det er et flertall av menn i lederstillingene må være at kvinner bare ikke gidder. Hvis kvinner VIRKELIG hadde villet ha lederstillinger, da hadde de hatt dem for lenge siden.

8. Samme gjelder med stemmerett. Kvinnene i Saudi-Arabia har ikke fått stemmerett før nå nettopp fordi de ikke har KREVD det før nå (altså alle de siste årene som det har tatt å kjempe seg til det).

9. Denne myten med at hvis kvinner hadde styrt verden, så hadde den vært bedre (siden kvinner er så omsorgsfulle), er så sykt bullshit. Kvinner er jo fæle.

10. Det er kvinner som driver med baksnakking og sladder.

11. Kvinner er aldri spesielt vennlige ute på byen. Det er bare menn som er det. 90 % av alle menn er hyggelige. (Kjæresten min sier at han opplever det motsatt, og at grunnen til at jeg synes menn er så hyggelige, må være pga. av jeg selv er kvinne, men jeg velger å se bort fra dette i fordommenes navn.)

12. Kvinner er mye finere å SE på enn menn. Så det er NOE fint med dem da.

Kathleen sa...

Å, og

13. Kvinner går rundt med en innskrenkende, prektig, liksom-dydig seksualmoral, pynter på antallet de har pult med og fordømmer andre kvinner hvis de får vite at de har pult med så og så mange, og den og den. Jeg får ikke inntrykk av at menn er slik mot hverandre. Jeg får inntrykk av at menn ikke snakker og fordømmer hverandres sexliv, og det burde ikke jenter/kvinner heller gjøre!

Kathleen sa...

(Selv om sistnevnte her kanskje er mer aktuell når man ennå ikke er fylt 20, for etter det holder man jo kjeft og skjønner at alt dette er privat. (Eller så har man fått seg kjæreste og da er det ikke mer å snakke om, haha.))

Jenni sa...

Den peneste typen kropp + den beste typen sjel. Hurra!

* Tja, biler og fotball er veldig trivielt det også. MEN flere kvinner bryr seg om en større mengde trivielle ting.

* Men ja, kvinner leser drittbøker. Når jeg hører at den og den forfatteren er særskilt populær blant kvinner slår det ALDRI feil at den forfatteren SUGER. Den største drittforfatteren som menn også leser er kanskje Dan Brown.

* Kvinner blir likestilte når de begynner å kreve sin rett, holde litt mer kjeft om tull og tøys, beviser at de er like flinke som menn (noe de bare ikke er når de ikke klarer å tenke på annet enn trivialiteter) og oppføre seg som folk.

* Denne omsorgen er delvis en myte, delvis gjør den meg litt kvalm. Jeg synes dessverre at omsorg er et ekkelt ord. Kvinner har kun omsorg for barna sine, som de dikker og dakker med til de ender opp som tilbakestående idioter. Jeg er veldig i mot rosa sukkerspinnoppdragelse med fordummende overpedagogiske barneprogrammer som skal lære barna om denne forbaskede omsorgen.

* Jeg føler det er mye lettere å ta kontakt med menn enn med kvinner, fordi det er større sjanse for at de skal være hyggelige, og jeg føler ikke at de dømmer meg nord og ned. Dessuten er det større sannsynlighet for at vi kan forstå hverandre og har noe å prate om.

* Jeg tror seksualgreiene varierer. Jeg opplever ofte folk av begge kjønn over 20 som IKKE har fått med seg at dette er privat. Jeg kan ikke fordra selskaper der man liksom skal dele sine seksualhistorier. Det er barnslig, ubekvemt og fører alltid til at noen føler seg inadekvat enten på den ene eller den andre måten. "Nødt eller sannhet" er vi vokst fra, dere.

maren sa...

så koselig innlegg