torsdag 20. oktober 2011

Oktoberalfabet

Jeg har laget et oktoberalfabet. Inspirert av a beautiful mess.

Dette bildet skal illustrere høstløv, og derfor har det noe med oktoberalfabet å gjøre.

A
for avantgarden. (Og spesielt Bertolt Brecht om jeg kan få tilføye.)

B for tv-serien Breaking Bad, selv om jeg egentlig synes det er en helt fryktelig serie, jeg sitter hele tiden og gruer meg til hva som kommer til å skje, og jeg får så vondt av hovedpersonen.

C for California fordi... alltid!

D for Dan Turéll! <3 <3 <3 <3

Dette er et bilde av alle bøkene jeg har i kø for å bli lest i nærmeste fremtid. En av dem er Dan Turélls Karma Cowboy.

E for Ea kjæresten min fordi jeg óg kan være sykt klissete.

F for fiskeboller i hvit saus som jeg drømmer om å spise til middag snart, men som min kjæreste ikke har lyst på til middag og som jeg ikke kan lage selv fordi jeg alltid svir sausen. Åå, jeg har lyst på fiskeboller i hvit saus!

G for all mat som er gratis.

H
for hemmelige hager.

I for iskalde tær i skoene, jeg er virkelig nødt til å skaffe meg noen vintersko.

J for ei jente som heter Julie som jeg skriver et brev til.

K for Kristiansand, som jeg drar til med toget i kveld. Der skal jeg se på det åpne havet, å-å, det gleder jeg meg til!

Dette bildet er tatt i Kristiansand en vakker vårdag og illustrerer derfor denne deilige byen.

L for Last days of the Arctic-utstillingen på Chagall, BIFFs festivalutstilling som jeg gikk glipp av åpningen til fordi jeg hadde skrevet ned feil dag i planleggeren min, argh. Jeg gikk glipp av gratis vin og tapas!

M for marxisme, det jeg har lest om den siste uken.

N for nyhistorisme, det jeg har lest om de siste dagene.

O for ordet 'octopus', det er et av yndlingsordene mine.

P for pappa og mamma som jeg skal lage borsj til når jeg kommer på besøk til Kristiansand. Det er rødbetesesong nå.

Q for å informere dere om at hvis dere skal være politiske korrekte, må dere IKKE kjøpe meieriprodukter fra Q-meieriet, men fra Tine. Tine som sier ok, det gjør ikke noe at kyrene dine ikke er like fine som de andre, de får være med likevel. Q-meierier, derimot, de driver med missekonkurranse og mobber de stygge kuene ut. (På en måte.)

R for raggsokker.

S for Sverige, mitt nye drømmeland.

T
for tur. Ut på tur, aldri sur og det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær.

I dette bildet av et bilde regner det, men jenta og Totoro er ute likevel, på den måten illustrerer dette bildet bokstaven T.

U for universitetsbiblioteket som er mitt andre hjem. Ankommer stedet før det åpner og forlater det ikke før noen hiver meg ut ved stengetider. Her drikker jeg termosespresso og river meg i håret av pensum som jeg ikke forstår.

V for vannbakkels til fem kroner stykket. (Og kokosboller og mini-berlinerboller.)

W for Wunderbaum, det skal jeg ha hengende fra sladrespeilet når jeg en dag anskaffer meg bil. Dere vet ikke dette, men dere vet det nå: jeg elsker å kjøre bil og jeg har en indre råner. Kødder ikke. Det er helt sant. (Det er hemmelig fordi det ikke samsvarer med min miljøprofil.)

Jeg har denne T-skjorten som symboliserer hvordan mitt hjerte banker for kollektivtransport (hallo, jeg skal faktisk ta toget fra Bergen til Kristiansand, det er sykt langt og jeg kunne tatt fly, men jeg gjør det ikke, og da kan alle andre også la være å ta fly), og dette skal illustrere bokstaven W.

X for ... å, kom igjen, så kreativ er jeg ikke.

Y for ysting som gir oss god ost. Nam!

Her spiser jeg ost på buffé på danskebåten. Det skal illustrere y-en i alfabetet.

Z for at jeg så et gatenavn her i Bergen i helga som faktisk begynte på Z, men jeg kan ikke huske hva det gatenavnet var. Zander-noe? Jeg så det da vi var på vei opp Fløien.

Her viser Ea sin støtte til demonstrasjoner verden rundt nesten på toppen av Fløien, og dette bildet skal altså illustrere at jeg skriver om Fløien i alfabetet.

Æ for ærverdige gamle bygninger, eventuelt bare gamle villaer som ingen bor i lenger. Dem er det MASSE av i Bergen har jeg lagt merke til.

Ø for øl som jeg ikke har drukket på to måneder.

Å for å kunne ååå over noe, det betyr at det er å, så fint.

7 kommentarer:

Nøve sa...

Fint alfabet! (ååå! :D)

Lene sa...

Slike lister er fine å lese.

Camilla Didriksen sa...

jeg elsker slike lister! :D Kjempefint!

Johanne sa...

Hurrahurra, så bra alfabet, å lage sånne alfabet er faktisk veldig gøy. Du var jo flinkare enn med då, måtte ikkje hoppe over nokre bokstavar eller noko!

Susanne sa...

Dette var virkelig fint. Får jeg også lov til å lage? :)

Julie sa...

Ååååå! Jeg er med jo! ^^ <3

Karoline sa...

Oj, no blei eg nesten frista til å gjere det same. For ååå så artig! Det beste med å skrive slike innlegg er at ein må tenke over det ein skriv og eg tykkjar det er ein ganske koseleg prosess fordi ein hugsar så mange bra ting. finfint!