lørdag 22. mai 2010

Detox

I dag er jeg på detox dag 4. Det har stort sett vært ananas og melon, smoothies og palestinsk og soltørka tomat- hummus de to siste dagene, bortsett fra den ene sippen kaffe jeg tok på jobb i går fordi jeg i min zombietrøtte tilstand klokken åtte på morgenen glemte at jeg var på detox (denne trøttheten skyldtes at vi skatet til sent på kveld dagen før). Men det var bokstavelig talt en sipp, for etter å ha kjent smaken kom jeg på hvorfor jeg ikke skal drikke kaffe og jeg drakk et glass med vann og isbiter i stedet.

Hva angår min skjønnlitterære detox, har den ført til at jeg nå vet at verdens tykkeste tre har en diameter på 11 meter og er 82 meter høyt, mens verdens høyeste tre rager godt over 1 km og den første grenen på treet finner man ikke før man er 60 meter opp i treet. I biologitimene lærte vi om disse høye trærne (som lever i Redwood- skogen i USA opp mot grensen til Canada) og at man ikke helt riktig vet hvordan de klarer å få vannet til å komme så høyt opp i treet (det vi lærte i biologitimene var altså forskjellige teorier om dette, en av dem innebar osmose). Et mysterium på samme hylle som at humla egentlig ikke kan fly.

Jeg vet også at det i en eller annen skog (jeg husker ikke hvilken) lever et dyr som heter kodkod, det er verdens minste ville kattedyr, like stort som en huskatt. Trynet og pelsen dens er som en kosekatts, men den er nesten litt hyeneaktig i kroppsbygningen, litt pukkelrygget rett og slett, og at en sommer i et naturreservat i USA klekket det ut så utrolig mange sikader på likt (etter sytten år i dvale) at fuglene lå på bakken og hadde vondt i magen omtrent, fordi de overspiste! Det var så sykt mange sikader at det var helt vilt!

Jeg er glad for at jeg ikke befant meg der akkurat da for å si det sånn.



Her skata vi ifjor sommer. Sykt amatør.

Ingen kommentarer: