tirsdag 24. november 2009

100 ting som er BEDRE enn røyk

(Dette er en revidert utgave av den listen jeg skrev med penn på papir en morgen på kjøkkenet forrige uke, på dag fire eller fem frivillig uten røyk).

1. tørkede bananer.
2. myk hud.
3. å ri på hest.

















4. kokosmelkcurrys.
5. lakrisbåter.
6. lukten av høst.
7. trekkoppfly.
8. extra-virgin olivenolje.
9. å sykle.
10. vegansk white russian.
11. å skrelle mandariner.
12. tusjer i alle farger.
13. viewmaster.
14. sitronkake.
15. Tove Jansson-tegninger.
16. snø.
17. kyss.
18. lukten av kald, klar vinternatt.
19. lukten av vått gress og jord.
20. lukten av våt asfalt.
21.
"a concise chinese-english dictionary for lovers".
22. å cruise med bil og høy musikk.
23.
tindersticks "vertrauen II".
24. engangskamerabilder.


















25. lønnesirup.
26. glitrende iskrystaller i asfalten.
27. fylledansing.
28. Kjell Askildsen-noveller.
29. å sende brev.
30. hummus.
31. lunsjpauser.
32. kakao kokt på premiumsjokolade.
33. sand på våte føtter som nesten har tørka sånn at det nesten blir peeling.
34. vann.
35. strawberry daquiri.
36. ullgensere.
37. Tyskland.
38.
junior boys.
39. skrivebøker.
40. vaniljefudge.
41. strømpebukser som ikke glir ned.
42. pikniker.
43. filmer med hester i hovedrollen.
44.
"noe i nærheten av lykke".
45. brokkoli.
46.
engelske sladreblader.
47. lukten av stall.
48. boller med kardemomme i.
49. tetris.
50.
undervannsbilder.
51.
London.
52. å lage toast i vaffeljernet istedetfor i toastmaskinen.
53. nyvaska sengetøy.
54. lønning.
55. kokebøker.
56. alt som er skrevet av
francesca lia block.
57. mozarts requiem.
58. "den fabelaktige amelie fra montmartre".
59. Paris.
60. Victor Hugos "Ringeren i Notre-Dame".
61. ost og kjeks.
62.
"duften av grønn papaya om morgenen".
63. My Little Pony.
64.
bløtkake til frokost.
65. Alpene.
66. bussturen m/ferje mellom Stavanger og Bergen.
67. sex & the city-episoder.
68. fernetshots.
69. nyklippa hår.
70. den berømte hvitløksdressingen.
























71. bjellelyd.
72. vitenskaps-"se&hør"-magasiner.
73. fine kjoler.
74. tivoli.
75.
kaninhoppespillautomater.
76.
Adrian Lynes filmatisering av "Lolita".
77. å reise med tog.
78.
København.
79.
pannekaker.
80.
"min nabo totoro".
81. kald øl.
82. avocado.
83. nye håndklær.
84. lettrømme.
85. å ligge under dynen når det er kaldt.
86.
"tapt paradis"-diktet av andré bjerke.
87. makrell i tomat.
88. kirkeklokker som spiller melodier.
89. å kose med katten.
90.
"Goodbye, Lenin!".
91. Yann Tiersen.
92. lyden av speilreflekskameraer.
93. Ronja Røverdatter.
94. å dusje så lenge og i så varmt vann at huden blir litt rød og jeg blir svimmel etterpå.
95. fyrverkeri.
96.
frisk basilikum i vinduskarmen.
97. julebrus fra Sørlandet.
98. kaktus-te.
99. å finne bøker på bruktmarked som jeg har hatt lyst til å lese lenge.
100.
"Bikubesong".


(101. at jeg befinner meg i Oslo neste helg sammen med gode venner jeg ikke har møtt på eeeeevig lenge!)

16 kommentarer:

Michaela sa...

ah lister er så fint å lese! Egentlig ganske imponerende at du klarte å komme på så mange ting, selv om det jo sikert finns en million ting. Det er bare at når man først skal skrive det ned så vil det liksom ikke ut. jeg har ikke tenkt å kutte ut helt enda, men så er ikke mitt røykekonsum like omfattende som ditt

Anonym sa...

Du mener vel at du liker å skrelle klementiner, i stedet for mandariner? Det finnes ikke mandariner i Norge.

emilija sa...

så lang (og fin!!) liste! du greier virkelig å finne mange ting som er bedre enn røyk, hehe :):):)

Ask for Answers sa...

Flott liste ;)

Sigrid :) sa...

Så fin liste! =D Jeg elsker også alt som har med hester og gjøre, men er imot alt som har med alkohol å gjøre (:
Hm, jeg skal virkelig teste ut det der med vaffelhjernet! ;D

Regine sa...

Så fin post!! alt e bedre enn røyk, heheh :)

så fin header!

Thea Sofie sa...

Spørsmålet er jo bare hvorfor man ikke kan få alt dette, og en røyk i tillegg? :)

C sa...

Fin liste, liker særlig nr. 24, 33, 91, og særligsærlig nr. 100!

Anonym sa...

bandet eller leken? my little pony, altså.

Eirin sa...

så mye fint!
særlig diktet til andré bjerke.

Kathleen sa...

Anonym: Leken My Little Pony, bandet er nokså kjedelig og røyk er bedre.

Michaela: Ja, det tok faktisk en stund før jeg fikk skrevet hele, og det ble mye mat som følge av det (for akkurat det er veldig lett å ramse opp!).

Anonym 2: Ja, jeg mente klementiner. Jeg visste de andre ikke fantes i Norge, eller dv. jeg visste at en av dem ikke fantes i Norge, men ikke hvilken av de to ;)

Kathleen sa...

Sigrid: Du MÅ teste det! Toasten får liksm et snev av vaffelsmak og dessuten får den fine ruter, hihi

Kathleen sa...

Sofie: Joda, men hvis man slutter med røyk får man jo 1) bedre smakssanser til alle gode ting å spise, 2) mer penger til å kjøpe fine bøker m.m., 3) bedre luktesans til å lukte våt asfalt m.m., osv.

Uteerdetmelkehvitt sa...

hihi! :)

Dypvannsfisk sa...

hva, avocado på 82.plass? HALLO, DET GÅR DA VEL FAEN IKKE AN Å SETTE AVOCADO SÅ LANGT NED PÅ EI LISTE!!!

Kathleen sa...

Hallo, Tale, det er jo ikke i riktig rekkefølge daaaa! Jeg er jo like avhengig av avocado som luft.

Ps, Sofie, igjen: en ting til, det er lettere å forbli med myk hud når man ikke røyker også, dessuten!