søndag 19. juli 2015

Kitsch og kunst

























Egentlig skulle jeg bare innom Eldorado bokhandel for å kjøpe meg en pocketbok for Syrias skyld (kjøp en pocketbok, og halvparten av summen går til Norsk Folkehjelps nødhjelpsarbeid i Syria), men jeg endte opp med å kjøpe tre essays av Hermann Broch i stedet: Kitsch og kunst, i serien Cappelens upopulære skrifter. Jeg sier som Milan Kundera: "Broch er min yndlingsforfatter." Vel, han står ihvertfall bak en av bøkene som har gjort sterkest inntrykk på meg, 1903: Esch eller anarkiet. Jeg leste den for noen år siden og tenker stadigvekk på den.

(For oss som ikke klarer å kjøpe noe man ikke har lyst på, selv om det støtter en god sak, kan man i stedet sende en SMS.)

I morgen drar jeg opp på fjellet, og sånn som livet har vært de siste månedene føles det som om det er rehab jeg skal på. Om enn hvor mye jeg gleder meg til å klatre på isbreen og bare være ute i frisk luft hele tiden, gruer jeg meg også litt til å forlate pc-en, lesingen og det rommet av skriving jeg har befunnet meg i. Heldigvis kan jeg jo ta med papir og blyant.

Ingen kommentarer: