torsdag 30. juli 2015

Blant reolene på biblioteket

























I går var jeg en tur på biblioteket. Det er ganske lenge siden sist. Jeg kvier meg fra å si det, i fare for å virke arrogant, men jeg bor tross alt i Ås og biblioteket der er jo ikke særlig stort. Noen ganger låner jeg bøker på Deichmanske i Oslo, men som oftest er det å gå på biblioteket når jeg er der en omvei eller noe jeg gjør mens jeg venter på noe eller noen. Uansett, i går var jeg på biblioteket og lånte en liten haug med bøker. Jeg gjorde slik som jeg pleide å gjøre da jeg bodde i Bergen og skulle gi meg selv en belønning: Jeg dro til biblioteket med god tid og gikk langs hver eneste bokhylle og tok ut hver eneste bok jeg følte jeg ville lese. Helt uten tidspress. Jeg planla å dra dit. Jeg hadde satt av tid til å gå dit. Ofte på torsdag eller fredag ettermiddag. Snart helg. Å dra på biblioteket gav en følelse av at snart var det helg. I går var det riktignok onsdag, men jeg har sommerferie, så det gav en lignende følelse.

Jeg har skrevet i hele sommer, og nå føles det endelig ferdig. Eventuelt er jeg kommet til et punkt hvor jeg trenger å la hjernen tenke litt på egenhånd hva mer som skal tilføyes. Og i mellomtiden skal jeg lese.

Det jeg tenkte jeg skulle si noe om, er hva jeg tenker mens jeg går langs reolene og plukker akkurat de bøkene jeg tar med. Slik hendte det i går:

Vergils død av Hermann Broch:
Jeg har akkurat lest flere essays av Hermann Broch, men jeg har jo holdt på med 1888: Pasenow eller romantikken i en evighet nå, skal jeg virkelig begynne å en ny roman av ham uten å ha lest den andre ferdig? Ja, det er kanskje best å begynne på en helt ny en nå, starte helt på nytt. Dessuten har jeg jo tenkt litt på Vergil i det siste. Det passer å lese denne nå.

Hyperdraum av Hélène Cixous:
Ja, jeg må lese Cixous nå. Jeg har tenkt masse på henne de siste ukene. Spørsmålet er bare hvilken skal jeg lese, for på dette biblioteket finnes tydeligvis alle bøkene av Cixous som er oversatt til norsk. Men jeg velger altså Hyperdraum, for den handler om vennskapet med Derrida.

Å skrive av Marguerite Duras:
Å, har de denne her. Den prøvde jeg å bestille forleden, men nettbutikken jeg handlet i hadde den ikke. Men nå gjør det jo ikke noe, jeg kan låne den her. (Det hører også med at jeg plukket med meg Elskeren også, men satte den tilbake da jeg kom på at den er på vei til meg i posten.)

Torget av Victoria Durnak:
Jeg har tidligere lest alt av Victoria Durnak og likt det. Denne har jeg derfor tenkt lenge på å lese, den tar jeg med.

(Og nå har jeg lest den. Likte plottet, men følte ikke helt det store. Så kom slutten, og den hatet jeg. Herregud, for en flau slutt. Er nesten fristet til å si at det er den dårligste slutten på en roman jeg noensinne har lest. Helt på skolestil-nivå. Boka var så som så fra før av, men etter slutten falt hele boka sammen.)

Et eget rom av Lotta Elstad:
Leste nettopp et intervju med Lotte Elstad hvor hun snakket om denne boka. Det var meget interessant. Tar med denne også. (En gang var jeg også på biblioteket og vandret rundt, tok med Ettromsleiligheten, som ble liggende hos meg i tre måneder uten at jeg fikk lest den. Jeg prøvde å lese første side en rekke ganger, men avbrøt alltid. Tenkte alltid: Jeg orker ikke denne boka akkurat nå. Jeg kom meg aldri lenger enn første side. Håper derimot at jeg vil klare å komme lenger enn det denne gangen.)

Bergeners av Tomas Espedal:
Meh, Espedal, jeg hater han, for en oppskrytt forfatter, men jeg må nesten lese Bergeners, den handler jo om Bergen. Kanskje jeg skal gi ham en ny sjanse. Ja, jeg gjør det.

(Også denne har jeg nå lest, og jeg er glad for at jeg gav ham en ny sjanse, for Bergeners er helt nydelig. Etterpå bestilte jeg Imot naturen, nå er den på vei og jeg gleder meg!)

Her inne et sted av Roskva Koritzinsky:
Mener å huske at hun ble nominert til en pris eller noe, en debutantpris. Hørte om det på radioen. Vet ikke om jeg skal lese denne, forfatteren er yngre enn meg og jeg orker ikke debutanter som er yngre enn meg hvis de er bra. Det er en påminnelse om det jeg ennå ikke har fått til. Nei, skjerp deg, Kathleen, at andre skriver godt har ikke noe med deg å gjøre. Ta den med.

Hvis noen ser meg nå av Benedicte Meyer Kroneberg:
Nylig var det en som mente jeg burde lese denne, og jeg kom på at jeg muligens også har den på leselista. Tar den selvsagt med når jeg da ser den.

Biene av Laline Paull: 
Denne har jeg på leslisa mi. Tror jeg. Det er ikke så godt å huske, det er ganske mange folk som skriver romaner om biene for tiden. Men så leser jeg på baksiden og husker at jeg snakket om denne boka i et bursdagsselskap i fjor høst, til noen som var veldig opptatt av insekter, men at hun ikke var særlig opptatt av skjønnlitteratur og at jeg dermed fikk følelsen av at jeg snakket om noe fryktelig uinteressant.

Innsirkling 3 av Carl Frode Tiller:
Umiddelbart kunne jeg ikke huske om jeg hadde lest Innsirkling 2 eller ikke, men etter et raskt sjekk på bokelskere.no fant jeg ut at jeg hadde det. Da kom jeg på at jeg leste den på flyet til Indonesia for fire år siden. Og jeg har alltid tenkt at jeg skulle lese hele trilogien, helt siden jeg leste Innsirkling 1, for dette er bra saker.

Noen ganger må man bare la tilfeldighetene råde. Hva er det som tilfeldigvis ligger i hyllene? Det kan komme veldig gode ting ut av tilfeldigheter. Som en blogger jeg leser skrev nylig: Noen av de beste tingene jeg har opplevd har vært tilfeldigheter. Det stemmer svært ofte. Kanskje som oftest, når jeg tenker meg om?

Ingen kommentarer: