torsdag 2. juli 2015

Bøkene jeg leste i juni

Sitter på et slitt makedonsk tog og leser om tog. 


Har kommet hjem fra Balkan og Hellas og fikk ikke lest noe østeuropeisk litteratur. Alle mine gode intensjoner som det ikke blir noe av. Jeg får ha det til gode. Leste i Atlas Shrugged og The Secret History av Donna Tartt istedet, uten å ha lest noen av dem ferdig. Har derimot lest sykt mye om den økonomiske krisen i Hellas. Og funnet ut at Kosovos første president, Ibrahim Rugova, var litteraturviter. 


(Om jeg noen gang hadde en tvil om bruksnytten til humaniora*, så har jeg det ikke nå lenger - av flere grunner og etter to år med realfagsstudier. Humaniora er livsviktig, og det mener jeg til tross for å ha blitt kalt Dagny Taggart.)

PROSA

1. FEMTE AKT av Hilde Sophie Plau

2. THE BRIEF WONDROUS LIFE OF OSCAR WAO av Junot Díaz

SAKPROSA
3. F-ORDET. 155 GRUNNER TIL Å VÆRE FEMINIST av Marta Breen, Madeleine Schultz og Jenny Jordahl

4. PÅKLEDD I DUSJEN av Wenche Bjørnebekk

---

DEN KJIPESTE BOKA
Femte akt. Et makkverk. 

DEN BESTE BOKA
F-ordet. Som sagt: Hadde jeg vært millionær skulle jeg ha gitt den i gave til alle nye videregående skole-elever. Det trengs! 



*Who am I kidding, det er helt klart at jeg hadde en krise angående dette da jeg selv studerte humaniora og ble ferdig med bachelorgraden i litteraturvitenskap. Men det er over nå. Hva i helvete hadde vi mennesker vært uten litteratur, filosofi og kultur? Dannelse er et hederstegn!

Ingen kommentarer: