tirsdag 9. juni 2009

Ting jeg kan om Belgia

Belgia er et av landene som har fått meg til å tenke "Jeg skal flytte dit!". En gang. Jeg er temmelig urealistisk av meg noen ganger, for da jeg tenkte det, tenkte jeg at jeg skulle jobbe der, og det hadde jo blitt litt vanskelig da jeg ikke kan et ord fransk, og ikke flamsk heller, eller er det kanskje litt nederlandsk de bruker der også?* I så fall kan jeg jo bittelittegranne, det er jo nesten som tysk, men nei, den er jo tynn den også. Kanskje som den tynne isen jeg er på nå fordi jeg tror at nederlandsk kanskje blit brukt litt i Belgia, men er det rart jeg tror det, der nede snakker de jo mye av hverandres språk, i Sveits har de en by hvor alle snakker fransk, ja, tilogmed skiltene er på fransk, man skulle nesten tro man var i Frankrike, men nei, man er fortsatt i Sveits. Og Nederland ligger jo rett ved Belgia. Kanskje mikser de seg litt opp. Jeg husker ved grensen et sted, der gikk den langs et hus, man var i Belgia inne i huset, men hvis man stakk hodet ut av vinduet, var hodet i Nederland.

Første gang jeg var i Belgia hadde vi noen dager tidligere kjøpt en Britney Spears-singel i Tyskland (jeg var vel 11 år eller noe, lillesøsteren min 8, bare for å få det sagt), det var enten i Essen eller Düsseldorf, jeg husker ikke helt (mulig de er to byer som går i ett med hverande**), uansett, pappa syntes ikke noe om den musikken, så da han og mamma skulle inn på et sted hvor de solge pommes fries (jeg merker at jeg er usikker på hvordan jeg skal skrive oppkutta potetstrimler på en måte som er korrekt og passer til at jeg skriver om Belgia, jeg forstod jo i det minste at jeg skulle la være å skrive french fries) benyttet vi sjansen til å høre på denne musikken, Lucky faktisk, og dette er noe av det jeg husker best fra Belgia. Det har seg nemlig sånn at jeg forteller det som en intro på at selv om jeg har vært i Belgia mer enn en gang, så aner jeg ikke hva Belgia er kjent for, hva er det de averterer med i turistinformasjonen om seg selv? Jeg vet at belgisk sjokolade er flotte saker, men jeg har aldri spist sjokolade i Belgia, ikke kjøpt heller, det samme med øl, men det er nå så at jeg var altfor ung sist jeg var der - og sammen med familien. Jeg har også fått med meg det at Belgia nesten er to land - ikke bare ett, men det har jeg lest under 'utenriks' i avisen her hjemme (og også det begynner å bli en stund siden, så hvis du mener at det har skjedd noe annet i Belgia siden da, så kan det hende det stemmer), og jeg vet at et av bandene tettest opp mot hjertet mitt som jeg hørte masse på da jeg gikk på videregående, men som jeg nå nesten aldri hører på lenger, ikke fordi det er stygt på noen måte, men fordi jeg heller vil høre på noe annet, nemlig K's Choice er fra Belgia, at filmen L'Enfant (på norsk Barnet) er fra Belgia og at vafflene deres, ja, de er jo faktisk berømte, er fantastiske (noe helt annet enn de veganske vafflene jeg prøvde å lage med vårt belgiske vaffeljern her hjemme, de kunne jo ikke spises i det hele tatt)! Pommes fries, som jeg så vidt nevnte i sted, er forresten også godt, men jeg er litt usikker, er de kjent for den?

Noe annet jeg husker godt fra Belgia må være veiene, det er de kjipeste veiene jeg noensinne har vært borti, og det var hovedveien liksom, jeg forstår ikke at Siv Jensen går on and on med at veiene i Norge er de dårligste i hele Europa, jeg har vært på veiene overalt i denne verdensdelen, og det eneste landet som har bedre veier enn Norge er Tyskland, og det er jo ikke akkurat så veldig lett å slå dét landet på noe som har med biler å gjøre. Vel, tilbake til de belgiske veiene, grunnen til at jeg husker dem så godt må, foruten veiene i seg selv, også være fordi jeg husker hun som red uten hjelm barbak på en svær, brun hest - motorveien. Jeg merker at jeg nesten får gåsehud av å tenke på det og blir minnet på den gangen jeg red på min hest på en landevei i Søgne bare, med reflekser fra topp til tå, og likevel ble snitta av en bil i full fart. Jeg var så shaky-shaky og jeg har aldri vært mer i nærheten av en nær-døden-opplevelse enn det.

I Brüssel har jeg også vært, men da var jeg så syk (jeg spøy tilogmed) at jeg måtte ligge over tre seter bakerst i bilen og drikke eplejuice, og alt jeg så var hustopper! Tenk det, at jeg har vært Belgias hovedstad rundt, og at alt jeg så var byens øverste etasjer (på de bygningene som var høye nok, selvsagt) gjennom et vindusglass på en Volkswagen-minibuss! Det betyr vel bare at jeg må til Belgia igjen, men det gjør jo ikke noe.




*Jeg kunne selvfølgelig ikke la være å finne ut av dette etter at teksten var skrevet og det viser seg at jeg må gå i skammekroken for at jeg ikke visste at flamsk faktisk er nederlandsk.

**Dere ser at her skriver jeg rett ned fra hodet, jeg sjekker ikke opp informasjon for å late som om jeg har bedre hukommelse.

7 kommentarer:

Emma says style, love & rock and roll. sa...

Ja jag har fattat det så att de snackar holländska i Belgien också - eller att det skiljer ungefär som svenska och norska!

Kathleen sa...

Ja, men hollandsk blir vel det samme som nederlandsk (og altså det samme som flamsk) da.

:)

tana sa...

sv: hehe, det er sant! :)
du kunne jammen mye! nå lærte jeg litt om Belgia også:)

hugabug sa...

Jeg var i Belgia for noen år siden og bodde i Brüssel en uke. Er enig med at du må dra tilbake. Og jeg anbefaler at du besøker Brügge!

Vero sa...

Det kan jo alltids hende du en dag i framtiden kan flytte til belgia. Ingen ting er umulig vettu! Jeg skal selv dra til nederland på utveksling i et halv år, jeg kan værken nederlandsk eller tysk fra før av, men jeg har funnet en helt fantastisk språkkurs-podcast på itunes som jeg skal forsøke å lære meg nederlandsk med. Jeg blir nok ikke proff av det, men man får virkelig lært en god del :D

Kathleen sa...

Hehe, jeg vet det, men jeg er litt over det nå. Eller, jeg har lyst til å dra til Belgia igjen, på ferie, men sånn ellers har jeg andre steder jeg planlegger å bo. Ei venninne av meg flytta til Amsterdam for ca. en uke siden, uten å kunne nederlandsk (men litt fransk) for å være au pair. Det kunne jeg aldri klart da, å bo hos en fremmed familie og passe på barn!

marlou sa...

haha <3 ja, vi (nederlendere) forstår flamlendinger ganske godt! de snakker veldig søte. bruker litt andre ord, litt annen uttale, men se på det som om det er to forskjellige norske dialekter :) - så nærme er de altså!