mandag 31. mars 2014

Bøkene jeg leste i mars: Hunder, stjernefødsel, feminisme, vikinger

Fin lesemåned. Synes ikke jeg kastet bort tid på noe veldig dårlig. Tror jeg har blitt bedre til å stille høyere krav til hva jeg skal lese. Har flere ganger lånt bøker på biblioteket og så levert dem tilbake ulest fordi jeg fikk second thoughts, stilte meg selv spørsmålet: Hvorfor vil jeg lese disse bøkene? Leste jeg en anmeldelse, og hvordan var den anmeldelsen igjen? Hvem skrev den? (Ja, jeg har oversikt. Noen kritikere liker jeg veldig godt, er ofte enig med dem, andre er jeg mindre enig med.) Er det noen hvis litterære smak jeg liker som har anbefalt denne? Eller bare nevnte vedkommende den ut i lufta egentlig uten å mene så mye om den? Leste jeg et intervju med denne forfatteren som gjorde meg interessert, og hvorfor var det egentlig interessant? Var det faktisk interessant, eller fortsatte jeg bare å lese intervjuet fordi magasinet tilfeldigvis lå på bordet da jeg spiste lunsj? Osv.

Ja. Også har jeg lest en del om det å ha hund. Jeg planlegger nemlig et liv med hund. For helsa og sjelas skyld.

























SAKPROSA
1. FØDT FEMINIST av Marta Breen 

2. DEN SVARTE VIKINGEN av Bergsveinn Birgisson
3. NOTHING av Jeremy Webb (red.)

PROSA
4. ARKITEKT av Merethe Lindstrøm

5. ALMOST TRUE CONFESSIONS av Jane O'Connor
6. HELIOSKATASTROFEN av Linda Boström Knausgård
7. UNG JENTE, VOKSEN MANN av Eline Lund Fjæren
8. WASTED av Marya Hornbacher
9. MORELS OPPFINNELSE av Adolfo Bioy Casares
10. SOMMERHUS, SENERE av Judith Hermann

DRAMA
11. MEDEALAND av Sara Stridsberg

ANNET
12. HÅVAMÅL

---

DEN BESTE BOKA
Jeg synes alle de tre sakprosabøkene på lista var interessant lesning, om tre veldig ulike ting. Marta Breen hadde forfriskende synspunkt på feminisme, både ting jeg er enig i og ting jeg er uenig i; hun satte fingeren på mye jeg har tenkt på. Her er et intervju med henne i Aftenposten som kan anbefales. Den svarte vikingen var nominert til Brageprisen i fjor, og også om den vil jeg bruke ordet forfriskende. Nothing er en populærvitenskapelig essaysamling som jeg har skrevet tidligere om her. 

Ellers tenkte jeg mye på Medealand, og litt av hva de tankene var kan leses her


DEN KJIPESTE BOKA
Jeg synes ikke noen av bøkene var spesielt kjipe, men Almost true confessions var en chic lit-krim, helt enkel underholdning. Det var imidlertid helt greit, siden det var akkurat det jeg forventet. Og så har jeg hørt veldig masse om hvor god Merethe Lindstrøm er, men jeg kan ikke si at novellesamlingen Arkitekt gjorde noe særlig stort inntrykk på meg. 

1 kommentar:

Tine sa...

Ser ut som du har hatt en allsidig lesemåned. Jeg har bare lest en av bøkene "dine" og det er Arkitekt. Den likte jeg veldig godt. Hvis du liker å lese drama kan jeg anbefale Lilleskogen. Spesiell på en flott og positiv måte :)