mandag 22. juni 2015

Lids flora







































Har nylig tilbragt fem dager med Lids flora, som av botanikere regnes som hovedfloraen. Det har vært mye frustrasjon, jammer og øl, for den er ikke spesielt lett å bruke, men jeg tror likevel jeg er blitt frelst. Man skal ikke kimse av planter, det er finnes knapt noe mer spennende.

Å gå på tur ute kommer aldri til å være det samme igjen. Der jeg tidligere bare så en grønn masse, ser jeg nå et flertalls ulike arter. Det gjør meg ganske glad å kjenne verden slik.

Som tilleggsinformasjon kan jeg nevne at Lids flora er på nynorsk. Før forfatterne Lid og Lid, som ikke bare var botanikere, men også opptatt av nynorsksaken, døde, sa de at floraen kunne fortsette å trykkes, men kun på nynorsk. Til tider ekstra frustrerende for en gjeng østlendinger, men det viser bare hvor viktig det er at det også undervises i sidemål på skolen.

Botanikkprofessoren kunne forøvrig fortelle at Sigrid Undset ikke bare var forfatter og nobelprisvinnner, men også botaniker, og at hun har en fantastisk passasje et sted hvor hun beskriver bregner til den minste detalj, og hvorfor jeg ikke da spurte ham hvilken roman dette var i, aner jeg ikke. Jeg var kanskje overveldet og oppslukt av begeistring for en taggbregne jeg aldri hadde sett før, ihvertfall aldri lagt merke til før på den måten jeg nå har lært meg å se på planter på.

Nå er det forøvrig studiefri helt til nye feltkurs i august, og i morgen drar jeg til Balkan. Men jeg er klar til å bla opp i floraen igjen når jeg kommer hjem.

God sommer!

5 kommentarer:

Astri sa...

Lids flora høres ut som Kai Krügers kjøpsrettsbok. Et mareritt første gang man leser, men deretter ser man hvor fantastisk den er.

Kan du ikke spørre foreleseren om hvilken bok av Undset dette er? Jeg er så glad i bregner!

Kathleen sa...

Haha! Men det må jo nesten være sånn, hadde det vært lett hadde det jo ikke vært noe poeng i å bli verken botanikere eller jurister (for det heter det, gjør det ikke?)! Jo, jeg kan sende han en e-post! Er fryktelig nysgjerrig selv!

Kathleen sa...

Nå fikk jeg svar fra ham! Dessverre sa han at han ikke kunne huske hvilken raomn det var, siden han hadde hatt en periode hvor han leste absloutt alt av Undset på en gang.

Dette er vel bare en unnskyldning til å pløye gjennom forfatterskapet hennes?

Astri sa...

Mange går nok gjennom studiene uten å få den følelsen av at faget plutselig åpner seg, og helst via en bok/tematikk som var ekstra vanskelig i utgangspunktet. De som ikke får den åpenbaringen går glipp av noe essensielt.

Ja, det er en god undskyldning for å lese Undset, selv om jeg liker Skram bedre. Om man skal sette de opp mot hverandre.

Kathleen sa...

Ja, jeg husker veldig godt hvordan jeg fikk den åpenbaringen under litteraturstudiene! Første halvåret trodde jeg at jeg var helt idiot, så plutselig åpnet det seg opp for meg! Akkurat med biologistudiene er litt vanskelig å si ennå, siden jeg er så midt oppi det.