onsdag 23. april 2014

Verdens bokdag

Det er visst Verdens bokdag i dag. Neste uke har jeg vårens første eksamen, så jeg leser nok mest til det, men også litt i Brave New World av Aldous Huxley. Innimellom. 

Her er et bilde av meg og en bok, jeg tror det er Cervantes' Don Quijote. Også det eksamenslesing, en vårdag i Bergen for 2 år siden. Føles mer ut som femti år siden, men kan fortsatt huske at jeg hadde blåbær med i sekken og byttet på å lese Cervantes og Jonathan Franzen på lesebrettet, en forfatter jeg faktisk tenkte på tidligere i dag. Skal jeg si dere akkurat hva jeg tenkte? Jeg tenkte: "Det hadde jammen meg vært fint å lese noe som var litt som Jonathan Franzen igjen, men hva da? Egentlig har jeg lyst til å lese Freedom eller The Corrections på nytt, men det kan jeg vel ikke, kan jeg? Kan man lese bøker på nytt igjen? Er ikke jeg over det? Er det ikke noe nytt jeg heller bør lese?" Det er bare én av mine boklige kvaler. 




Edit: Etter å ha skrevet dette er jeg ikke lenger så sikker på om det var Franzen jeg leste på leserbrettet, jeg tror heller det var The Marriage Plot av Jeffrey Eugenides. Jeg har forsåvidt lyst til å lese også den om igjen. .

1 kommentar:

Ingalill. sa...

Prøv Meg Wolitzer - den siste er litt franzensk - selv om jeg likte Freedom bedre.