torsdag 1. august 2013

Daglige ritualer, en biografi og en morsom bok om vareopptelling

SYV bøker! Hva skjer? Har jeg sluttet å lese? Neida. Jeg har lest mye mer enn disse syv bøkene, jeg har begynt på kjempemange og holder på med dem ennå. Disse syv er de bøkene jeg har lest ferdig i juli. Dere aner ikke hvor mange bøker jeg nemlig har begynt på, jeg aner det ikke selv en gang. Det ligger en stabel på nattbordet, de ligger i sekken, i kofferten, det er tilogmed flere inne på lesebrettet; og så har jeg lest i svenske Granta og i sommernummeret til The Paris Review. Jeg har lest kjempemasse altså, det er ikke blitt slutt. På en måte liker jeg denne måten å lese på, å lese litt her og der, plukke opp en bok fordi jeg helst vil lese denne nå, ikke føle at jeg må lese videre på den jeg allerede holder på med enda jeg egentlig har mer lyst til å lese noe annet; jeg føler jeg får lest mye mer på denne måten, jeg kvier meg liksom aldri; får jeg lyst til å lese, så leser jeg det som passer best der og da, og da forblir lesegleden. 

Ellers har det jo vært en supersommer her på Sørlandet (som Dagbladet ville sagt det), en skikkelig en. Jeg har vært en del på sommerjobben, og når jeg ikke har vært på den har jeg badet, badet, badet, men jeg har jo også fått ligget litt i hammocken og lest. En tur i London har jeg også vært, handlet bøker på Waterstones, lunsj i salatbaren på Wholefoods og lest i Kensington Gardens og på terrassen i Brick Lane. Forøvrig liker jeg veldig godt å lese på reise, på toget, i flyet etc., ja, selv i innsjekkingskøen kan jeg finne på å lese, leser gjerne stående--ja, iPhonen har ikke helt fått taket på meg, boka er en stadig vinner. 

PROSA
1. VI DYRA av Justin Torres
2. VERDENS VIKTIGSTE BEGIVENHET av Victoria Lindberg
3. DEN RETTFERDIGE av Helene Uri
4. VAREOPPTELLING av Erlend Loe

SAKPROSA
5. EN NORSK TRAGEDIE av Aage Storm Borchgrevink
6. DAILY RITUALS redigert av Mason Currey

BIOGRAFI
7. SUPERDAN av Peder Bundgaard

---

DEN BESTE BOKA
Av disse syv? Daily rituals. Det er en bok som forteller om de daglige rutinene til en haug med (kjente) forfattere, kunstnere, vitenskapsmenn, komponister etc. Jonathan Franzen, Flannery O'Connor, Hamsun, Matisse, Stravinsky for å nevne noen. En ytterst interessant og ikke minst inspirerende bok. Spesielt for meg som er svært opptatt av vaner og ritualer. Det er jo helligbrøde, man tuller ikke med slikt. Men nok om denne for nå, jeg planlegger å skrive mer om denne boka (og om vaner) på bloggen i nærmeste framtid.

Overraskende likte jeg også Vareopptelling av Erlend Loe. Jeg har ikke vært den store fan-en av Erlend Loe, men Vareopptelling var en morsom, vittig liten bok. Liker godt alle de litterære referansene som er i den, og lo godt inni meg på de to bussturene det tok å lese romanen.

Ellers likte jeg jo Superdan meget godt.

DEN KJIPESTE BOKA
Ingen av bøkene var spesielt kjipe, men kunne sikkert klart meg her i livet uten å lese både boka til Torres og Lindberg.

Ingen kommentarer: