fredag 14. desember 2012

Året 2012: April-juni





roskilde
APRIL
April begynner med
påskeferie i Kristiansand. Jeg spiser røkt makrell og melon til frokost mens jeg leser i Fædrelandsvennen og digger denne byen hundre ganger mer enn Bergen. Under en annen frokost spiser vi varme rundstykker og smøreost mens kjæresten min leser høyt for meg en artikkel om Sossen Krohg i et gammelt ukeblad som ligger slengt og etterpå digger jeg Sossen Krohg. Vi drikker mye vin i en røykfylt bunker på Odderøya og ser Vågsbygd Handy på Håndverkeren. Sammen med S går jeg på kunstmuseum og sammen med mamma og broren min går jeg på kafé og spiser bagels og drikker cappucino. På nachspiel danser vi til indisk bangramusikk i en kjellerleilighet og spiser hjemmelaget bakverk, før vi tar toget til hytta i Østfold og spiser frokostbuffé hver dag. Vi drar til Sverige og drikker påskemust og spiser pæreis selv om vi holder på å fryse fingra av oss. I Bergen sitter jeg mye på biblioteket og leser i korte bøker, hjemme bruker jeg bøkene mine på å lage bokryggpoesi. Jeg lager vegansk grønnsakslasagne, drikker masse limonade, besøker sjøfartsmuseet og når våren endelig kommer, på ordentlig denne gangen, sitter vi på benker og leser til eksamen ute, eller i Jeffrey Eugenides The Marriage Plot. Det blir imidlertid ikke en ny favoritt av Eugenides; den beste boka jeg leser i april er Barna av Ida Jessen og den kjipeste er en ubetydelig diktbok.






MAI
I begynnelsen av måneden springer det første lille lammet på jordet til bonden. Ikke lenge etterpå tar jeg igjen toget til Kristiansand, med kofferten fylt av bøker med lyrikk fra antikken. Jeg begynner å løpe igjen og kjøper nye joggesko etter at jeg får vonde knær etter en løpetur i Baneheia på mine gamle, dårlige joggesko fra en tid med mindre sporty ambisjoner. Vi går på flyshow og spiser 17.mai-frokost på hotell før vi drar tilbake til Bergen. Mai er også den måneden jeg en dag våkner opp og har sykt lyst på hamburger, noe jeg ikke har spist på mange år fordi jeg ikke spiser noe særlig kjøtt. Jeg ender opp med å spise hamburger fire ganger i løpet av en uke. På slutten av måneden drar jeg til Lillehammer igjen, drikker en haug med øl i parken, jobber på Litteraturfestivalen, ser og hører på Knausgård, det nærmeste litteraturen kommer en rockestjerne (lokalet blir så fullt at mange må avvises i døra, og det blir det rabalder av) og drikker rom & cola på Café Stift. Liberty av Jakob Ejersbo eier meg og en bok jeg har fått av et lite, bergensk forlag suger mest.





JUNI
Når juni begynner befinner jeg meg fortsatt i Lillehammer. Derfra drar jeg fyllesyk hjem til en muntlig eksamen et par dager etterpå, hvor jeg snakker om Virginia Woolf og jeg får gode karakterer på alle eksamenene og bestemmer meg for at jeg er smart nok til å gå på universitetet likevel og at jeg seff skal ta mastergrad i litteraturvitenskap. Det jeg tenkte i januar er strøket bort. Jeg får et dikt publisert i La Granada og pakker sammen alle tingene mine før pappa og en av brødrene mine kommer med en tilhenger fra Kristiansand og kjæresten min og jeg flytter fra huset vi har bodd i i åtte måneder. I Kristiansand tilbringer jeg nesten to timer på bussen hver dag til og fra sommerjobben, men ser bare på det som en god anledning til å lese. Jeg drar på Hovefestivalen for tredje gang fordi jeg ikke kan gå glipp av Lana Del Rey og leser krim på rullesteinsstranden mens jeg spiser is. A Gate at the Stairs av eminente Lorrie Moore er den beste boka, men ikke uten konkurranse av Iain Banks The Wasp Factory. Diktboka Eg treng tid til å sakna deg av Charlotte Riise er den kjipeste boka.

Ingen kommentarer: