tirsdag 17. august 2010

Matvarene jeg ville ha valgt hvis jeg bare skulle spist tretti matvarer resten av mitt liv

Her en dag spiste jeg en avocado ved å dele den i to og strø litt salt og pepper på og ellers spise den rett fra sitt eget skall. Det var da jeg tenkte på at hvis jeg kunne spise bare ti ting resten av mitt liv, så måtte avocado være en av de tingene. Følgelig begynte jeg å tenke på hva de resterende ni tingene måtte være, hvilket var vanskelig å tenke på, så jeg begynte å tenke på hvilke tretti matvarer jeg kunne spist resten av mitt liv, og litt senere kom jeg fram til denne listen.

Grønnsaker


1) Avocado. Det er jo obvious. Den er kjempegod i seg selv, helt alene, som pålegg, som tilbehør, og i tillegg kan den bli til guacamole sammen med tomat, spisskummen og hvitløk. Dessuten er den kjempesunn.

2) Spinat. Rett og slett fordi det er kjempegodt, og litt fordi det er sunt. I tillegg, hvis jeg blir lei av at risen er hvit, kan jeg farge den grønn.

3) Tomater. De mykeste og rødeste som finnes. De som det nesten er umulig å kutte opp uten at de faller sammen. Nam, nam. Og er dere alle klar over hvor mye man kan lage ut av tomater? Jeg kan lage tomatsaus (synd pasta ikke står på lista), tomatsuppe og ketsjup (også her synd at pasta ikke står på lista) f.eks. 

4) Brokkoli. For det er nam-nam og kan brukes til så mangt. Hadde jeg hatt pepper på listen kunne jeg stekt små brokkolibuketter i stekepanna og spist dem bare med pepper, men jaja, det er nok godt med de krydderiene jeg har på lista også. For bare så dere vet det, verken pepper eller salt får komme med på denne listen.

5) Sjampingjong. Det er ikke det beste jeg vet, og jeg vet heller ikke om den er så veldig sunn, men jeg kan ikke skille den ad fra spinat. Ikke fra brokkoli heller. Og oregano. Og hvitløk. Det hadde vært en stor synd.

6) Aubergine. Jeg fant ut at jeg måtte ha flere grønnsaker. Dessuten kan man lage baba ganousch av aubergine og det er syyyykt godt!

Fisk


7) Laks. Jeg liker så godt som all slags fisk, men dette er den beste. Jeg liker den rå, bakt, stekt, grillet, med krydder eller uten, i suppe osv.

8) Makrell. Først tenkte jeg at jeg bare trengte én fisk på denne listen, men så tenkte jeg på dill, og når jeg tenker på dill tenker jeg alltid på makrell, og da tenkte jeg at jeg ikke kan leve uten makrell, for det er det beste jeg vet. Dessverre fikk verken rømme, poteter, agurk eller eddik plass på denne listen, men jeg får trøste meg med at dill og tomater (hallo, jeg kan lage min egen makrell i tomat) kom med.

Krydder og andre smakstilsetninger


9) Spisskummen. Det er mitt favorittkrydder, derfor.

10) Hvitløk. Jeg måtte ha noe mer å krydre maten med enn spisskummen, og hvitløk er jo godt og sunt. Hadde jeg lagd denne lista noen år tilbake hadde ikke hvitløk havnet med. Da syntes jeg hvitløk var sykt overvurdert. Det er det ikke nå lenger.

11) Oregano. Dette er min favoritturt. Og det smaker helt fortreffelig sammen med spinat.

12) Extra virgin olivenolje. Det kan man simpelthen ikke leve uten. Aldri.

13) Kokosmelk. Hvis man holder på å lage noe mat og det mangler noe eller det ikke smaker så godt, bare åpn opp en liten boks med kokosmelk og hell det oppi. Som mamma sier: "Det er kokosmelk oppi; selvfølgelig er det godt!"

14) Kecap manis soyasaus. Fordi det indonesiske kjøkken er favorittkjøkkenet mitt over alle kjøkken i hele verden; over italiensk, over gresk, over kinesisk, over japansk, over indisk, over norsk, over mexikansk, over libanesisk, over vietnamesisk, over fransk, over thailandsk any day. (Men bare så dere vet det, libanesisk/mat fra midtøsten er sykt close up.)

15) Chillipepper. Jeg liker sterk mat, end of story.

16) Dill. Fryktelig unødvendig urt. Jeg skjønner ikke at det er på lista mi, for jeg kommer ikke på noen annen måte å bruke det på en sammen med makrellen eller oppi hummusen. Men til gjengeld yter den stor glede akkurat sånn.

Drikke

17) En god musserende vin. Cava, brut eller champagne, samme det, bare den er god.

18) Hylleblomstsaft. Varm og kald. I gode og onde dager til døden skiller oss ad.

19) Matusalem-rom. Verdens beste rom som SKAL drikkes bar med isbiter. Ideel til denne lista, for da slipper jeg å ta med cola.

20) Grønn te. Jeg drikker to-tre kopper om dagen, og det har jeg ikke tenkt til å slutte med.

Hovedmat

21) Et godt, grovt brød med nøtter i. For et kjedelig, men riktig valg av matvare. Jeg kan spise det med osten, avocado, suppe, makrell i tomat, og jeg kan lage bruschetta eller kutte brødet i biter når det blir tørt og steke det i olivenolje sånn at jeg får krutonger.

22) Ris. Noe å spise den andre maten med må jeg ha, og når valget står mellom ris, pasta og poteter, da velger jeg ris. Lett!

23) Kikerter. Sammen med olivenolje, hvitløk og en rekke annet av det på lista mi kan jeg lage sykt masse god hummus! Hummmmmmmmmus.

24) Kidneybønner. Jeg fant ut at jeg måtte ha noe sånt på lista, og det er slightly bedre enn linser. Dessuten kan jeg da lage chilli sin carne. Eller bønnepostei med dill hvis jeg blir lei av avocado på brødskiven.

Frukt

25) Banan. Bra å ha når man skal lage smoothie og når man vil ha et enkelt mellommåltid med seg i veska. Pluss at hvis verden hadde vært en ønskeverden, så hadde jeg fått bananene sammen med bananblader, og da kunne jeg lagd sånne indonesiske risbolleting med bananblader rundt. Eller kan jeg kanskje det likevel, uten å gjøre bananblader til en egen matvare på listen, for når jeg tenker meg om spiser man jo ikke banabladene, den bare avgir smak til risen mens den koker. Eller noe. Kanskje regnes den som krydder da? Hm, ikke godt å vite.

26) Jordbær. Det er godteri og jeg må jo ha noe sånt også på lista.

27) Blodappelsiner. Til å spise som de er eller til å presse til appelsinjuice. Bedre enn vanlige appelsiner.

Annet

28) Sørlandschips, den med havsalt. Noe må man spise når man er fyllesyk på musserende. (Nevnte jeg forresten at musserende-fyllesyk er så veldig mye bedre enn øl- og sprit-fyllesyk?)

29) En god ost med sterk smak. Hvilken vet jeg ikke, for jeg er ikke så oversiktlig over disse ostene, men jeg vet at både brie, Norwegia og camembert er for tamme, og for tiden liker jeg best sterk blåmuggost, men det kan jeg ikke spise så mye av i lengden, eller? Dessuten kan jeg ikke bruke den til så mangt. Men poenget er altså at jeg må ha en eller annen ost på lista, og den må ha MASSE smak.

30) En eller annen for for nøtter. Først tenkte jeg at ville ha pistasjenøtter, for det er min favorittnøtt. Men sånn matmessig er cashewnøtter best. Det fungerer derimot dårlig som snacks for min del. Hvis jeg skulle valgt en nøtt som fungerte godt som begge deler hadde det vært valnøtter. Godt i maten og godt som snacks, spesielt sammen med druer. Og hva med macademianøtten? Den er også veldig god, men/og sykt mektig. For mektig til å spises som snacks alene. Da måtte jeg hatt tørkede tranebær og rosiner og peanøtter også, men sorry mac, ingen av de tre er på listen. Arrh, vanskelig!

Nådde høyt
Basilikum, karrykrydder, pinjekjerner, lakris, galiamelon, eddik, grønne oliven, grønne druer, svart pepper, vaniljeyoghurtnøtter, løk, squash, agurk, mango, gulrøtter, linser.

Absolutt ikke til vurdering en gang
Salt, kjøtt, kylling, sukker, svarte oliven, vannkastanjer, bambusstenger, tandoori masala-krydder, melk, egg, syltetøy.

Det hadde vært gøy å prøve dette i en måned eller noe for å se om det hadde funket, men det er i så fall noe jeg ikke kommer til å gjøre med det første. Denne byen bugner jo av ny mat jeg må smake.

8 kommentarer:

Michaela sa...

Da har jeg endelig returnert tilbake til bloggverdenen etter en lang pause. Du har skrivi alt for mye i sommer så jeg får dessverre ikke lest alt, men jeg likte den her. Fordi jeg liker lister. Og fordi du gir meg mattips Og fordi jeg må tenke over hva jeg selv vil ha. I hvert fall sykt enig angående avocadoen. Jeg tror jeg ville hatt med potet, jeg har blitt reformert. Og timian. Resten må jeg tenke på

Kathleen sa...

Jeg brukte sykt lang tid på denne listen altså, det tar ganske lang tid å finne ut av hva man vil spise resten av sitt liv. Det er nemlig et viktig spørsmål. Jeg har jo ikke potet med, men Sørlandschips. Egentlig burde jeg ha tatt potet i stedet, for da kunne jeg lagd chips av det + mange andre potetretter. Bakt potet f.eks. Men hva skal man med bakt potet hvis man ikke har Thousant Island-dressing eller/og smør? For ikke å snakke om mais.

Maria sa...

gratulerer med nytt design, veldig fint! mange bra matvarer her, takk for fine ideer og inspo til å utvide på kjøkkenet;)

Kathleen sa...

Takk, takk, men jeg tror jeg byttet på den igjen nå ;)

Anonym sa...

Herlig. Elsker at avocado kom først. Ludde er forresten veldig enig i hele lista, for alt du har nevnt er babyvennlig (unntatt spinat)

Maren sa...

Å ikke kunne leve uten Sørlandschips med havsalt, det er jeg helt enig i!:)

Kathleen sa...

Tale: og alkoholen, vel?!?!? :-O

nostalgi sa...

Artig liste. I like your blog.