mandag 23. februar 2009

Våren starter offisielt om seks dager

I morges lå tåken tett, tett, tett, men jeg vet ikke helt om man kunne kalle det kysttåke. En gang ventet jeg på bussen i Søgne og man måtte høre på om bussen kom, for man så den ikke før den var én meter vekk fra busstoppet, knapt det en gang, den var nesten rett foran nesa mi før jeg fikk øye på den. Så tett var tåka, og da sa de at det var kysttåka. Tåken som kommer fra havet. For real poetisk.

Jeg holdt på å dette så veldig mange ganger i morges også, for det var isglatt nesten hele veien opp til Odderøya (Odder øe, som det står på noen skilt, er også veldig poetisk). Sorry, Kathleen, men du må nok vente noen måneder til før du kan gjemme bort boblejakka og de evinnelige ullgenserne, sa været, og da måtte jeg selvfølgelig tenke enda mer på tynne sommerkjoler og sandaler og ville døgnrytmer fordi man ikke vil sove bort sommernatten og det å ligge i gresset og brennende varm asfalt under bare føtter enn jeg allerede gjorde. Jeg falt på et tidspunkt i kurs-timen tilbake i en gammel vane, jeg fikk et spørsmål som jeg ikke kunne svare på, for jeg ble helt satt ut, jeg tenkte jo på noe annet, og det var jo ikke fordi det var så vanskelig, det hadde noe med arbeidssøknader å gjøre, og det kan jo jeg masse om, jeg har jo skrevet sånn i nærheten av førti stykk det siste halvåret (noen spydige frekkaser vil nok heller si at det heller tyder på at jeg ikke kan noe om arbeidssøknader), men det var nå så at jeg tenkte på noe helt annet. Det var antageligvis sommeren, eller kanskje jeg tenkte på om jeg får lov til å ta sikkerhetskurs i våpenhåndtering i dag eller ikke (jeg har ikke meldt meg på på forhånd), hvilke matvarer jeg skal bruke lønnsslippspengene jeg endelig har fått på (jeg har ikke hatt penger på konto siden i fjor sommer), eller på det jeg nettopp hadde lest i en bok i pausen (Nordkraft av Jakob Ejersbo, jeg kjøpte den for tyve kroner i en tegneserie/film/bok-sjappe i Aalborg, og ja, den er på dansk, men det er bare fint - veldig poetisk, det også), eller kanskje jeg rett og slett tenkte på noen jeg ikke har sett på en liten stund som jeg gleder meg til å se igjen.

Ingen kommentarer: