mandag 23. juni 2014

En anekdote om Zapffe

Min søster Anne var i ungdomsårene en glødende idealist og hadde flere lange og dype samtaler med Peter [Wessel Zapffe] om livets store spørsmål. Men det var lite optimisme å hente. En gang han hadde sammenlignet livet med det å ro alene i en liten båt ute på det åpne havet uten retning og uten fyrtårn i sikte, ble hun oppgitt og svarte: "Du er gammel, Peter, og skal snart dø. Men jeg er ung og ved begynnelsen av livet. Det er et så trist utgangspunkt for livet, du tegner." Peter tenkte seg grundig om og svarte: "Vel, mens du ror i båten, trenger du ikke å henge med hodet. Du kan for eksempel synge en sang og åpne en boks ananas."
- Fra Henrik Sinding-Larsens essay "Barske erkjennelser", 2012

1 kommentar:

Trine sa...

åå, dette var fint! skulle ønske jeg leste dette litt før jeg leverte inn hovedoppgaven min som handlet om samme tema (hvor jeg siterte Zapffe, men ikke delen om ananas og sang)