lørdag 21. desember 2013

Årssummering 2013: Juni

Nesten hele juni tilbragte jeg i Finland på Nordisk Råds regning. Tok et kurs på Helsingfors universitet, om det finlandssvenske språket og finlandssvensk modernismelitteratur. Men før jeg dro hadde jeg mins siste eksamen på Universitetet i Bergen og fullførte dermed en bachelorgrad.

Månedens beste bok: Det hun visste av Lydia Davis. 
Månedens kjipeste bok: Fifty shades of Grey. Jeg kan ikke fatte og begripe at dette er en bestselger. Folk flest har jammen meg begredelig smak. Greit at vi leser ting for underholdningens skyld og ikke bare for kunstens skyld av og til, også jeg gjør det. Men Fifty shades er jo ikke en gang underholdende. Den er dårlig og dritkjedelig. 


Før jeg dro til Finland, kom Sofi Oksanen fra Finland til Bergen Litteraturhus. Her i samtale med Finn Skårderud.
sof


Sendte et postkort med huskier på til Norge. 



Leste Lydia Davis. 


Fikk endelig oppleve (finsk)svensk midtsommerfeiring! Det har jeg drømt om i mange år! 


Reiste til Österbotten. Her et bilde av en piknik i Österbotten. Meg i kjent positur.  


Drakk mye ädelbrannevin. 



En helg i Helsingfors dro jeg med båten over til Tallinn, Estland. Dette var noe jeg så, en mintgrønn bil pynta til bryllup. Tenkte mye på Sofi Oksanen mens jeg trasket rundt i byen. 

Ingen kommentarer: