søndag 3. juli 2022

Litteratur i juni

ESSAY 
1. MARIANEGROPEN av Ida Lødemel Tvedt 

SAKPROSA
2. WHY WOMEN READ FICTION av Helen Taylor

PROSA

3. ANNA SVÄRD av Selma Lagerlöf
4. A LOVER'S DISCOURSE av Xialou Guo

POESI
5. NÅR JEG DRIKKER av Martin Svedman 
6. TRÅDER AV TÅRER av Maud Angelica Behn 
7. SKOGEN DEN GRØNNE av Ruth Lillegraven
8. DU FUCKER MED HJERTET MITT NÅ av Alexander Fallo


T og jeg leser Each Peach Pear
 Plum
av Allan og Janet Ahlberg. 



Det aller beste jeg leste i juni var uten tvil essaysamlingen Marianegropen. Jeg leste først Ida Lødemel Tvedt i Vagant, et essay om René Girard, og ble interessert i å lese mer - av både Girard og Lødemel Tvedt. Jeg har ikke lest essaysamlinger på en lang stund (I dunno why), men da jeg leste Marianegropen husket jeg hvor mye jeg elsker essays - i hvert fall når de er så gode som i den nevnte samlingen. Jeg var solgt helt fra første avsnitt: Å ha vært et barn er som å ha vært full på en fest der de andre var edru. Vi vet at vi var der, at vi var hemningsløse og oppmerksomhetssyke, men husker kun bruddstykker og stillbilder. Bare de sobre voksne har tilgang til dem vi var den gangen, hva vi gjorde og hvordan vi uttrykte oss. Kanskje er det derfor vi resten av livet hjemsøkes av en slags eksistensiell fylleangst. 

Ellers leste jeg siste roman i Lagerlöfs Löwensköld-trilogi. Jeg er rystet over slutten. Rystet, sier jeg. For en grusom slutt og for noen grusomme mennesker. 

Grusomt mye ræl leste jeg også i juni, men det trenger vi ikke gå nærmere inn på, for jeg vil heller lese videre i Slemme piker av Camila Sosa Villada. God sommer, dere!

Ingen kommentarer: