tirsdag 1. mars 2022

Litteratur i februar

Bøker jeg har tenkt til å lese
 i nærmeste fremtid. 


PROSA

1. STARGATE av Ingvild H. Rishøi
2. DE NYSGJERRIGE av Hans Petter Blad 
3. BEAUTIFUL WORLD, WHERE ARE YOU av Sally Rooney 
4. DESPERATE GJERNINGER av Megan Nolan 
5. LENE DIN ENSOMHET LANGSOMT MOT MIN av Klara Hveberg 
6. OLAV AUDUNSØN I HESTVIKEN I av Sigrid Undset
7. FUGLENES ANATOMI av Merethe Lindstrøm 



En skatt av en roman!


SAKPROSA 

8. OM Å SKRIVE av Hans Olav Brenner

POESI 
9. KARBONFORBINDELSER av Jon Ståle Ritland 
10. MED RESTENE AV MINE HENDER av Priya Bains



En strek gjennom tyngdekraften. 

Innholdsfortegnelsen til
En strek gjennom tyngdekraften. 


Denne måneden kom sci-fi-antologien En strek gjennom tyngdekraften ut. Antologien kan du lese mer om i et intervju i Klassekampen med redaktørene her  eller i dette essayet om sci-fi i Morgenblandet, skrevet av Maria Kjos Fonn*. Jeg har ikke lest den helt ferdig selv ennå, det tar alltid litt tid med antologier (og novellesamlinger) for meg, kan ikke lese alt i en jafs. 

I februar leste jeg en del romaner. Begynte endelig på det andre store middelalderverket til Undset. Ble positivt overrasket over Sally Rooneys tredje roman (var svært ambivalent til hennes to tidligere romaner, men denne gangen var jeg mer sikker på at jeg faktisk likte boka). Lot meg berøre av Stargate (men kanskje jeg synes slutten var litt vel vaklende?). Leste faktisk en roman skrevet av en mann (og jeg likte den til og med!). Men den aller beste boka jeg leste var uten tvil Lene din ensomhet langsomt mot min av Klara Hveberg. Å, for en skatt av en roman! Nydelig, nydelig, nydelig! Jeg ville bare være inni boka, det underfundige universet til hovedpersonen, fylt av matematikk og musikk, kjærlighet og tristesse. For en utrolig fin roman. 

Jeg må også nevne Fuglenes anatomi, som segler opp som en god nr. 2. (Jeg leste Lene din ensomhet langsomt mot min ganske sent i februar, så lenge trodde jeg Fuglenes anatomi ville være den beste.) Vemodig, også den, men i en helt annen stil, prosa, om andre ting, og livet på den engelske landsbygda. Jeg har ikke vært så veldig begeistret for Lindstrøm tidligere, men denne likte jeg utrolig godt. Også denne romanen ville jeg være i, så jeg dro den ut i flere måneder. 

Av annet enn romaner var Hans Olav Brenners intervjubok Om å skrive veldig interessant, og jeg fikk endelig lest Jon Ståle Ritlands diktsamling Karbonforbindelser. Jeg leste noen av diktene fra samlingen i anledning at Forfatternes klimaaksjon for en tid tilbake fikk publisere noen av dem, og siden da har samlingen stått på leselista mi. Les selv og se hvor fine diktene er. Har allerede hans siste diktsamling Takk for maten i stabelen med bøker som venter på å bli lest. Der ligger den med blant annet med den neste boka i bokklubben til Gullberg & Bostadløkken, og en biografi om Torborg Nedreaas, om hennes liv og virke på Nesodden. 

En liten begivenhet er det at jeg har lest hele TRE bøker skrevet av en mannlig forfatter. Stort opprykk siden januar, for å si det sånn! 

Ellers har Forfatternes klimaaksjon publisert en tekst jeg har skrevet om Edward O. Wilsons Half-Earth og Norges mest artsrike (og dermed viktigste) fjord. (Hvis du tror den fjorden ligger på Vestlandet eller i Nord-Norge, må du tro om igjen.) 

Nå er jeg i foreldrepermisjon mens jeg venter på at babyen skal komme, altså har jeg massevis av tid til å lese, bare jeg klarer å doomscrolle litt mindre, men det er vel ingenting som tyder på at verden roer seg ned med det første, dessverre. 







*Obs! Bak betalingsmur! 

1 kommentar:

aariho sa...

Jeg har lest Rishøj, Undset og Priyna Bains av dine bøker. Ellers er jeg noe passiv i alt for tida. Blir litt nedtrykt av det som skjer ute i verden. Venter på vår og fred. Så trivelig med baby, lykke til! Ønsker deg en fin mars.