søndag 1. november 2020

Litteratur i oktober

PROSA
1. TIL SLUTT BLIR DU SELVLYSENDE av Marie Landmark 
2. GUL BOK av Zeshan Shakar 
3. MORGENSTJERNEN av Karl-Ove Knausgård
4. VÆRET OG UVIRKSOMHETEN av Fatou Åsbakk 
5. BEBO av Anne Helene Guddal 
6. I CAPTURE THE CASTLE av Dodie Smith 
7. VONDE BLOMAR av Gunhild Øyehaug

POESI 
8. VANNET BESTEMMER av Annabelle Despard 
9. DEN EGENTLIGE KOMMUNEN av Morten Langeland

ESSAY 
10. LEONORAS REISE av Susanne Christensen 


Denne uka så jeg en pingvin på veien i Frogn da jeg kjørte i skumringen, og jeg følte jeg nærmest var med i Morgenstjernen. Det var selvfølgelig ikke en pingvin, men en alkefugl på avveier, sannsynligvis en lomvie. Det har vært observert en del alkefugler ved Oslofjorden i det siste, men før jeg fant ut av det, trodde jeg nesten at jeg var blitt gal. Senere så jeg enda en, svømmende i sjøen ved Nesoddtangen. Jeg så den gjennom vinduet på Signalen Sjøbad, hvor vi feiret min manns doktorgrad. Først var lomvien langt borte, så kom den nærmere, og da var det ikke lenger noen tvil. Kort tid etter sank mørket seg, og ingen fugler var å se. Vinteren er like rundt hjørnet, og snart er det neste år. 



Dette leser jeg nå (mannen min
disputerte forrige uke, hurra!).

En morsom bok jeg leste i oktober.

Ingen kommentarer: