fredag 21. februar 2014

Sørlandets litteraturpris 2014























sør

I dag var jeg på biblioteket og stemte på hvem jeg synes bør vinne Sørlandets litteraturpris 2014. Den deles ut i to kategorier, en for skjønnlitteratur og en for sakprosa. Jeg har ikke lest noen av de nominerte til sakprosakategorien, og kommer ikke til å gjøre det heller, så jeg stemte bare i kategorien for skjønnlitteratur.

De nominerte til kategorien for skjønnlitteratur er:
1. Teori om det eneste av Nils Chr. Moe-Repstad
2. Å holde pusten av Agate Øksendal Kaupang 
3. Dinglen og Ramona av Cathrine Evelid

Jeg stemte på diktene til Nils Chr. Moe-Repstad, og her er forøvrig det jeg synes om dem. Et lett valg, spør du meg, selv om Å holde pusten var en god debut av Kaupang. Den har jeg skrevet om her. Dinglen og Ramona har jeg ikke lest, men jeg leste den forrige boka til Cathrine Evelid (fra 2012), Mamma er en countrysang, og det er noe av det verste jeg har lest i hele mitt liv. Skikkelig søppel. Tenk at noen sitter og jobber i forlag og sier ja til sånne bøker. Hvis jeg måtte velge mellom Dagbladet og Dinglen og Ramona hadde jeg heller valgt Dagbladet ass.

Nei, nå skal jeg stoppe min eder og galle. Hvis det skulle være interessant å lese mer av det, så har jeg skrevet om Mamma er en counrtysang her.

Forøvrig husker jeg alle gangene jeg har stemt på Knausgård til denne prisen, og hvorfor er ikke essaysamlingen hans nominert i sakprosakategorien? Sikkert fordi Knausgård uansett ikke hadde dukket opp for å motta prisen. Neida, det var kynisk sagt av meg. Veldig unorsk og lite jordnært. Tar det tilbake. Sikkert for å gi noen andre sjansen også. Litt som om hvis nederlendernes skøyteløpere hadde blitt utestengt fra OL. Da kunne andre land utøvere endelig fått sjansen til å komme på pallen.

Ingen kommentarer: