Våren 2019 var jeg på Cambridge Literary Festival. Foruten blant annet Ali Smith og Helen Oyeyemi, overvar jeg også en litterær samtale med forfatteren Daisy Johnson. Hun hadde nettopp gitt ut sin debutroman Everything Under, som jeg begynte å lese på omtrent samme tidspunkt. Jeg husker Johnson sa at boka var en slags omvendt Demeter og Persefone-fortelling, men det til tross syntes jeg den var så kjedelig at jeg sluttet å lese i den omtrent halvveis. Siden har den vært med på flere flyttelass, til den nå ble med i kofferten til Berlin. Litt fordi jeg tenkte "Hvilke bøker kan jeg ta med som det er greit at jeg leser ut og bare lar ligge igjen i tilfelle jeg skaffer meg nye bøker og det blir for tungt å ta med alt hjem?" Nå har jeg lest Everything Under ferdig og jeg tror jeg skjønner hvorfor jeg synes den er så kjedelig: Det er flinkis-litteratur på engelsk. Jeg kjenner flinkis-litteratur best fra norske forhold, men her er et eksempel på engelskspråklig flinkis-litteratur. Det er tydeligvis godt nok til å havne på kortlista til Man Booker-prisen, men ikke for at jeg skal like den. Jeg kan også konkludere med at det ikke var noen spesielt elegant "omvendt Demeter og Persefone"-fortelling. Hva var det omvendte, egentlig? Jeg sier som Ariana Grande: thank u, next.
søndag 22. juni 2025
lørdag 21. juni 2025
Bokfrokost cxxi
![]() |
Start og mål for Hasenheide parkrun i Berlin. |
torsdag 19. juni 2025
Mer Mann i monitor 2.7
Jeg har selvfølgelig fått med meg at det er Thomas Mann-år i år, så da jeg skulle pakke kofferten til Berlin, grep jeg anledningen til å ta med meg Døden i Venedig. Det angrer jeg absolutt ikke på. Jeg leste i en anmeldelse at det er årets sommerbok*, og det kan jeg gå med på. En sommerbok full av uhygge!
*Riktignok en anmeldelse av en ny, nynorsk oversettelse av boka, men jeg mener det gjelder også denne gamle oversettelsen utgitt i 1992.
onsdag 18. juni 2025
Bokfrokost cxx
kaffe.
grapefruktjuice.
jordbæryoghurt med bringebær og müsli.
Farewell to the Horse av Ulrich Raulff.
Det er gått ni år siden forrige bokfrokost, jøss. Den gang foretrakk jeg kaffen svart, det gjør jeg ikke nå lenger. Min kjærlighet til å lese og spise vil forøvrig alltid bestå. En liten ting til, boka jeg leser heter på originalspråket Die alte Welt der Pferde, er ikke det fint? Nydelige titler på både engelsk og tysk.
tirsdag 17. juni 2025
Bøkene som ble liggende, del 6/10
Det er en stund siden jeg begynte å lese i Hannah Arendts Makt og vold, og det vet jeg med sikkerhet fordi jeg siterte henne i De jordbunde, hvis utgivelse det allerede er gått halvannet år siden. Jeg tror jeg trengte tid for å klare å konsentrere meg om den, hvilket jeg tydeligvis ikke har hatt så mye av, men altså hadde i dag, her i forfatterforeningens leilighet i Berlin. Jeg leste hennes teori om at makt og vold er motsatte av hverandre med stor interesse og begeistring her jeg satt med vinduene åpne og hørte (og luktet) på bylivet, det var til og med en brannbil som stoppet med blinkende lys i krysset like ved en stund. Jeg vet ikke hva som skjedde, men nå har den kjørt, og jeg har lest ferdig Arendt. Hør her: "Makt og vold er motsetninger; der den ene hersker absolutt, er den andre fraværende. [...] Dette innebærer at det ikke er riktig å tenke om det motsatte av vold som ikkevold; å snakke om ikkevoldelig makt er faktisk overflødig. Vold kan ødelegge makt; den er fullstendig ute av stand til å skape den."
søndag 15. juni 2025
Mer mann i monitor 2.6
I går reiste jeg på dagstur til Lillehammer for å løpe Birken, og siden jeg ankom startområdet i god tid, fikk jeg lest ferdig Embrace Fearlessly the Burning World. Essaysamlingen er sortert i flere deler, hvor den ene delen, Sky, inneholder fire essays om California, den kaliforniske naturen og det kaliforniske landskapet, de tamme duene Barry snekrer et hønsehus til som barn, men også om overgrepene han i flere år ble utsatt for før moren giftet seg på ny og hele familien flyttet til New York. Jeg orker ikke å lese om dette, tenkte jeg først, men så tok jeg meg i det, disse tingene skjer jo mot barn nettopp fordi voksne mennesker vender seg bort, de orker ikke å ta inn over seg det grusomme, akkurat som i Arv og miljø, som jeg så tidligere denne uka, og som med Christoffer, som ble funnet død i sin egen seng, åtte år gammel, jeg leste Jeg tenker nok du skjønner det sjøl tidligere denne måneden. I alle historiene er det voksne mennesker som vender seg bort. Jeg syntes også det var interessant hvordan menneskene Lopez fortalte om saken til da han ble eldre, forsøkte å dysse ned alvorlighetsgraden, ved å fortelle ham at det hadde jo tross alt gått ganske bra med ham i livet, da gjorde det kanskje ikke noe om overgriperen ikke fikk sin straff? Eller hun som jobbet sammen med overgriperen på et rehabiliteringssenter for alkoholikere, som sa at overgriperen hadde gjort utrolig mye for samfunnet i sin stilling der, og at alkoholisme jo var et større problem enn seksuelle overgrep mot barn, og derfor kunne hun ikke fordømme ham helt, akkurat som naboene til familien til Neige Sinno i Trist tiger, som når de får vite at stefaren forgrep seg på henne i en årrekke, omtrent hele barndommen, sa at stefaren for dem bare var en hyggelig nabo, de ville derfor ikke ta avstand fra ham. Jeg synes det virker som om unnvikelse er normalen mer enn den ikke er det. Volden jeg selv opplevde som barn ble senere unnskyldt ved at gjerningspersonen ble fremstilt som et menneske uten ansvar, "det var bare sånn hun var", at volden ikke kunne være så ille, at det ligger i fortiden, hvorfor dvele ved det, eller til og med det at jeg selv (et barn) var like mye delaktig som den voksne i det som hendte med meg, så det er en trist gjenkjennelse.
Anyways, sist jeg løp Birken var for elleve år siden, og denne gangen løp jeg fjorten minutter fortere. Til min store glede fant jeg også ut at sluttiden var så god at jeg burde ha løpt i en raskere pulje. Ganske fornøyd med meg selv kunne jeg sette meg på toget til Oslo S med en ny bok (ikke en mann) og en podcast-episode av Dannet uten piano (ikke menn). I morgen reiser jeg til Berlin, og jeg skal nok både få løpt og lest litt der også.
torsdag 12. juni 2025
Mer mann i monitor 2.5
Det er tolvte juni og jeg har lest den tjueandre boka skrevet av en mannlig forfatter i år. Det, i tillegg til at dette innlegget er mitt sjette om saken, betyr at jeg har nådd halvparten av målet mitt i tide, og enda er det over to uker igjen til halve året har gått. Hurra for meg.
Eller? Jeg kan nemlig ikke si at den tjueandre boka skrevet av en mannlig forfatter begeistret meg noe særlig. Jeg fattet interessen etter å ha hørt en av Litteraturhusets podcaster tidligere i år, en samtale mellom Vigdis Hjorth og Lars Ramslie, om foreldres tilstedeværelse i voksne barns liv. Ikke at Fjellet, geværet, vannet er mitt første møte med Ramslie, jeg har lest Fatso, men jeg hadde liksom glemt ham, til da. Jeg trenger ikke å lete lenge etter det riktige ordet for å beskrive denne leseopplevelsen, for det ordet som kommer til meg er ordet kjedelig. De stadige rockereferansene kjedet meg. De stadige årstallene kjedet meg. Bruken av ordet du kjedet meg. Noen partier interesserte meg, som for eksempel der jeg-et beskriver stemoren, sinnet hennes, og konkurransen i å være det beste foreldreparet, men stort kjedet romanen meg.
(Tilfeldighetene skal ha det til at jeg samme uke, altså i forgårs, så Kjersti Horns oppsetting av Arv og miljø på Det norske teatret, hvilket helt klart ikke kan beskrives med ordet kjedelig, selv om stykket mer enn romanen, stilte seg mer sikker til Bergljots opplevelser, og at den kanskje drøyde litt lenge på slutten.)
Likevel! Likevel vil jeg si at jeg gleder meg til å fortsette på dette prosjektet. Jeg vil få det til, og det finnes interessante og gode bøker skrevet av menn, jeg må bare finne de riktige. Jeg er f.eks. glad for å ha lest Utslettelse. Alt er ikke kjipt og kjedelig, selv om mye er det.
onsdag 11. juni 2025
Bøkene som ble liggende, del 5/10
I fjor, for over et år siden, etter nylig å ha lest Thomas Bernhards uforglemmelige essaysamling Mine priser, og før vi skulle reise til Østerrike og Ungarn, begynte jeg på Bernhards Utslettelse. Jeg ble ikke ferdig med boka før vi skulle reise, så jeg pakket med meg mursteinen i sekken, den ble med på ferja til Kiel, på toget til Hamburg og Wien, i bilen til den ungarske landsbygda, så gjennom Kroatia, Slovenia og tilbake til Østerrike, Salzburg nærmere bestemt, og så hjem igjen, uten at jeg fikk lest noe mer i romanen enn et par sider til. Da jeg kom hjem ble boka liggende og støve på kontorpulten, sommer, høst, vinter, vår, helt til jeg en dag i forrige uke skulle på en workshop med tematikken "siste side". Vi ble bedt om å ta med en bok, en bok vi liker, en bok vi leser, og siden Utslettelse lå lagelig til (jeg måtte bare flytte på noen andre bøker), tok jeg med den. Jeg vurderte å ta med en bok av Barbara Comyns som lå oppå, men siden jeg selv skriver på norsk og det var en skriveworkshop (i regi av tidsskriftet Forloren skilpadde, btw*), lot jeg være. Det ble Utslettelse, høytopplesning av siste side, om gården Wolfsegg som blir gitt bort til det mosaiske trossamfunnet i Wien. Det ble en omskriving av siste side, hvor jeg forestilte meg at Wolfseggs skjebne lå i søstrene til Franz-Josefs hender. Hva ville skje da? I en annen versjon la jeg til at Wolfsegg brant ned til grunnen.
Etter workshopen var det ikke annet å gjøre enn å lese romanen ferdig. Jeg leste den på toget ned til Kristiansand, og på toget hjem igjen to dager senere leste jeg omsider, for ente gang, siste side om hvordan Wolfsegg overrekkes til det mosaiske trossamfunnet i Wien, men ikke før jeg leste om den verdensomspennende fordummelsesprosessen:

søndag 1. juni 2025
Litteratur i mai: Hester og blomster
SAKPROSA
1. AMONG FLOWERS av Jamaica Kincaid
2. FØDT TIL Å LØPE. TRENINGSGUIDEN av Christopher McDougall og Eric Orton
3. WHAT MY BONES KNOW av Stephanie Foo
POESI
4. DET FRAMANDE LANDET av Carl Frode Tiller
PROSA
5. DE FÅ UTVALGTE av Peter Høeg
6. HESTENES KLAN av Live Bonnevie
7. BERGVERKET av Ingvild Schade
8. HERMENUTIKERENS HÅNDBOK TIL KJÆRLIGHETEN av Gina Tandberg
9. LENNY av Helene V. Nortvedt
10. TARANTELL av Eduardo Halfon
De beste bøkene jeg leste i mai var Among flowers og Tarantell. For en absurd reise menneskene i førstnevnte foretar seg, de drar til Nepal for å finne frø fra blomster som de har lyst til å dyrke i hagen sin, eller selge til folk som er villige til å betale. (For så vidt en absurd reise menneskene i Tarantell også foretar seg.) Voldelige maoister i fjellområdene? Nei, det er ikke noe å bry seg om. I hvert fall ikke nok til å la være å legge ut på den hasardiøse vandringen oppe i fjellene. Og så ble denne reiseskildringen skrevet, og heldige er vi som får lese den.
Født til å løpe. Treningsguiden leste jeg med interesse, enda jeg ikke har lest Født til å løpe. Det burde jeg jo, den har stått på leselista mi i en liten evighet. Jeg lurer litt på om jeg skal løpe et tretti kilometersløp neste år, det må jeg vel klare, når alle disse menneskene løper femti, seksti, søtti, åtti, ja, enda lenger til og med, men jeg får se hvordan det blir å løpe halvmaraton om et par uker. Ellers var det gøy å lese både Hermenutikerens håndbok til kjærligheten og Hestenes klan, en hesteroman. Så gøy at jeg nå leser enda en hesteroman, nemlig Hest av Geraldine Brooks. Fra Island og islandshester til Kentucky og fullblodshester, altså.
En annen höjdare var Ali Smith i samtale med Janne Stigen Drangsholt inne i Universitetets aula tidligere denne uka. Men noe jeg tenkte på, var at det er forferdelig kleint med all den klappinga og applausen, som om forfatteren liksom er en slags helt, guddommelighet, høyt hevet over oss andre. Jeg ble helt beklemt da applausen bare varte og varte. Er det bare meg, eller er det også noen andre som synes det? Det er jo tross alt ikke et verk man klapper for på et slikt arrangement, men selve personen, der på scenen, og det hun har sagt, som jo var både fint og interessant å høre på, men det er jo ikke verket, har egentlig ingenting med verket å gjøre, som er en roman, en bok som står på sine egne bein. Nei, den klappinga blir for forherligende for meg, og publikummet for mye av en personkult.
Mer mann i monitor 2.4
Det er første juni og bare én måned igjen til jeg bør ha lest minst halvparten av de 44 bøkene skrevet av menn jeg har tenkt til å lese i år. I fjor klarte jeg ikke å nå 22 bøker før langt utpå høsten. I skrivende stund kan jeg med glede si at jeg er i rute, i og med at jeg allerede har lest atten bøker skrevet av menn. Jeg skal nok klare å lese fire til i løpet av en måned, særlig siden jeg allerede er halvveis i Barry Lopez' essaysamling Embrace Fearlessly the Burning World*, og godt i gang med PTSD-klassikeren The Body Keeps the Score av Bessel van der Kolk.
Den siste av bøkene jeg leste for å komme meg videre i oppnåelsen av målet, var Tarantell av Eduardo Halfon. Altså, mannete fortellerstemme til tross, jeg tror jeg er fan. Halfon skriver aldri noe kjedelig. Og hvor vilt er ikke premisset for boka, en reenactment av en konsentrasjonsleir på en sommerleir for jødiske barn? Herregud. Jeg noterer meg bak øret av jeg bare har lest tre av bøkene hans, og at jeg, dersom jeg skulle bli stående fast senere i år, kan plukke opp enda en av bøkene hans, så kommer jeg meg antagelig videre.
*Apropos kvinner og menn, essaysamlingen har et forord av Rebecca Solnit.
mandag 5. mai 2025
Mer mann i monitor 2.3
Hittill i år har jeg lest femten bøker skrevet av menn. Den siste var De få utvalgte av Peter Høeg, som jeg endelig leste ferdig i går, her avbildet ved siden av en nydelig bukett tulipaner som vi plukket på arbeidernes dag. Jeg plukket romanen opp fordi en annen mann (Donald Maass) skrev om den i The Emotional Craft of Fiction. Jeg tror han nevnte De få utvalgte som et eksempel på hvordan tiden er en antagonist, men nå som jeg har lest den forstår jeg ikke helt det. Jeg tror jeg må ha husket feil, han må ha sagt noe annet.
De få utvalgte bestod av melodramatisk jabbing fra ende til annen, om hvor løgnaktig tiden er, at den kanskje ikke er lineær, bla bla bla. Ikke at jeg er fremmed for tanker om at tiden er noe annet enn det den utgir seg for å være, det var bare ikke spesielt interessant eller intelligent tatt opp her. Bortkasta tid, men som jeg har lest flere steder i det siste, hva blir livet til hvis man hele tiden skal styre unna alt som er dårlig.
fredag 2. mai 2025
Litteratur i april: Roboter og blomster
![]() |
I april fant jeg ut at Jamaica Kincaid også skriver barnebøker, og ikke bare det, men at hun nylig hadde skrevet en, og at den handler om botanikk! |
![]() |
Morsom klubb som jeg i april oppdaget at eksisterte, da en av medlemmene hadde skrevet en artikkel i nyeste nummeret av Gymnadenia. |
I april så jeg Sara Stridsberg i samtale med Kaja Schjerven Mollerin på Litteraturhuset. Jeg leste Farväl til Panic Beach, og det var fint. Jeg leste også My brother av Jamaica Kincaid, noe som var fantastisk. Mer uventet var det at jeg kjedet meg da jeg leste Arendal. Jeg brukte flere dager på å lese den, omtrent like lenge som det tar meg å lese en av de alminnelig tjukke bøkene til Knausgård, denne var jo bare en flis.
Nå er det mai, det er tulipaner i huset og jeg leser Among flowers av Jamaica Kincaid.
PROSA
tirsdag 8. april 2025
Litteratur i mars: Hummer og kanari
![]() |
Fin og trist forside. |
4. A WOMAN IN THE POLAR NIGHT av Christiane Ritter
torsdag 27. mars 2025
Mer mann i monitor 2.2
Her er en bloggpost bare for å si at jeg har lest hele elleve bøker skrevet av menn siden året begynte, og det har ikke en gang gått tre hele måneder. Jeg er med andre ord godt i rute til å nå målet mitt. Hurra for meg!
![]() |
En bok jeg nettopp har begynt på. |
onsdag 19. mars 2025
Mer mann i monitor 2.1
![]() |
Rekker ikke fingeren til boka, som jeg synes både er interessant og velskrevet, men til det jævla bildet som fyller meg med forakt hver gang jeg ser på det. Her poserer en jeger med en isbjørnunge, skal det liksom være koselig, men hva er koselig med at han antagelig var med på å skyte bjørnungens mor, derav blodet på hendene? Det er helt grotesk. |
Her skal dere få noen utdrag:
![]() |
Herregud. "Svensk blomsterplukker?" Hvor nedlatende går det an å bli? Carl og Jacob Agardh, far og sønn, var botanikere som arbeidet med alger. |
![]() |
Jakt med snøscooter som turist? Ikke greit. Jakt med snøscooter som lokalboende? Ok. Fatt det den som kan. |
![]() |
Tegning av en selvskuddanretning. |
![]() |
Barbari. |
![]() |
Her er det tøffe-tøffe-tøff-fangstmann Per Johnsen som intervjues. (Ja, det er samme fyr som sa det med "blomsterplukkeren"). Sykt selvgod type. Det er bare løgn og fanteri at miljøvern ikke fantes i Norge på den tiden han var fangstmann. |

![]() |
HATER når ville dyr behandles som underholdning for mennesker. |
lørdag 15. mars 2025
fredag 14. mars 2025
Bøkene som ble liggende, del 4/10

tirsdag 4. mars 2025
Litteratur i februar: Verdensrommet
POESI
1. ORIGO av Anne-Maren Hammerbeck
PROSA
2. IKKE MENNESKER JEG KAN REGNE MED av Kyrre Andreassen
3. ORBITAL av Samantha Harvey
4. DU LURER IKKE MEG av Marie Kinge
SAKPROSA
5. THE IMPOSSIBLE STATE. NORTH KOREA, PAST AND FUTURE av Victor Cha
6. DIALOGER 2 av Alf van der Hagen
Februar begynte i Lillehammer, med hele to besøk på Norsk vegmuseum. Dagen etter at vi kom hjem hørte jeg ulyder i bilen, er det det man kaller å ha hell i uhell? Bør jeg være glad for at ulydene ikke kom da vi stod i saktegående kø hjemover på E6, fremfor å okke meg over at jeg nok en gang må på verksted? Hvis svaret er ja har jeg veldig mye hell i uhell. Kanskje ble jeg også mindre lei meg siden det var den samme dagen jeg fikk skrive kontrakt for en ny roman, med arbeidstittelen Nord i havsbotn. Det føltes på tide, for den har jeg holdt på med i nesten sju år, helt siden jeg var på Svalbard. (Og det var bilproblemer der også, skal jeg si deg.)
![]() |
Leste i en kjempeinteressant bok under et besøk på Norsk vegmuseum, Hestekrefter av Svein Magne Olsen. |
![]() |
Ny roman i emning. |
Det er mye bil for tiden, også fordi jeg skriver en annen roman parallelt med Nord i havsbotn, hvor biler og veier (og hester) er sentrale. Jeg blir overrasket over meg selv, hvem hadde trodd jeg noen gang skulle skrive en roman om biler, men her er jeg altså. En annen ting som er overraskende, er mengden litteratur jeg har lest om verdensrommet i det siste. Jeg har lest om planetene til barna, jeg har lest The Sirens of Mars av Sarah S. Johnson, som jeg ble ferdig med tidligere i dag, etter å ha hørt en forelesning med forfatteren på et seminar om astrobiologi for et par uker siden, og jeg har lest den helt nydelige, lille romanen The Orbital, som, ved å handle om astronauter i en romsonde, egentlig handler om jorda. Jeg tror jeg er veldig svak for historier om rommet som egentlig handler om jorda. Ja, veldig svak. Eller, når jeg tenker meg om, finnes det egentlig en eneste fortelling om rommet som ikke egentlig handler om jorda? Jeg bare spør, for selv om jeg lærte masse om Mars av The Sirens of Mars, så handlet den jo egentlig om menneskets søken etter Mars, altså jordboernes søken etter liv andre steder.
Før jeg leste boka var jeg redd for at den skulle være noe ala Hope Jahrens Lab Girl, full av kvalmende, akademisk selvskryt (og klassisistiske spark nedover), bare med astronomi istedenfor botanikk, men nei! Selv om The Sirens of Mars delvis er en memoar om en forskers liv, var jeg-et tilbaketrukket og beskjedent. Hun var der, men lot Mars skinne. Hun var der, men det var også veilederne hennes, kollegene hennes, forskerne før henne, vennene hennes, familien hennes. Det er nesten så jeg stusser over bruken av ordet memoar, siden boka var så forfriskende lite selvsentrert. Nydelig. I tillegg refererte Johnson til mye skjønnlitteratur, noe Hope Jahren nærmest gjorde narr av i sin bok (noe om at folk som studerer litteratur ikke bedriver ekte forskning). Jo mer jeg tenker på hva som gjorde The Sirens of Mars til en bra bok, jo mer liker jeg den.
En bok om Mars fulgte meg altså inn i måneden mars. Jeg tror det neste jeg skal lese er Eula Biss' Having and Being Had, eller kanskje noe på norsk, siden jeg nå har lest så mye på engelsk. Amy og Isabelle, oversatt til norsk av Hilde Rød-Larsen, kanskje? Vi får se, stabelen av muligheter er høy.
søndag 2. mars 2025
Bøkene som ble liggende, del 3/10
![]() |
Bare dødt gress ute nå, men snart er det vår. |
Jeg har endelig kommet meg gjennom Walt Whitmans Leaves of Grass, som jeg begynte på sommeren 2015, da jeg var på botanikkfeltkurs, hadde hjertesorg og skrev førsteutkastet til debutromanen min. Det er nesten ti år siden. Jeg var veldig begeistret på den tiden, husker jeg, og siterte Whitman i Grunnleggende plantediversitet.
Når jeg de senere år har plukket opp boka og lest litt, også i år, de tretti siste sidene eller så, har jeg vært mindre begeistret. Ikke sånn at jeg har vært negativ, bare mindre engasjert. Jeg tror jeg kom til et punkt i boka hvor jeg følte at Whitman bare gjentok seg selv, jeg tenkte ok, I get it, du trenger ikke å forklare mer, jeg skjønner hva du vil. Kanskje det er hundre sider siden, eller til og med mer. (Boka er nesten fire hundre sider lang.) Nå er jeg i hvert fall ferdig, mens han jeg hadde hjertesorg over nettopp har reist til USA (vi er faktisk gift nå, så det endte jo godt), og det døde gresset er i ferd med å bli synlig under snøen som tiner, i likhet med alle hundebæsjene som hundeeierne har unnlatt å ta opp i vinter. Ugh, er det ekstra mye av det i år, eller er det bare jeg som husker feil?
Apropos Amerika og Whitman, her kan dere lese et dikt av om begge deler av Allen Ginsberg.
onsdag 26. februar 2025
Bøkene som ble liggende, del 2/10
Jeg leste mesteparten av Dialoger 2 (1996) under koronatiden. Hadde fått for meg, da som nå, at jeg skulle lese flere av de uleste bøkene som stod i hyllene. Vi hadde nylig flyttet, så jeg hadde god oversikt over bøkene mine. Alf van der Hagens fantastiske samtalebøker fikk jeg i hendene mye tidligere, ja, jeg kan bare ha vært noen-og-tjue da jeg fikk dem i gave. Bøkene er en samling dyptgående intervjuer med norske forfattere. Hvorfor jeg lot disse bøkene stå ulest gjennom et helt litteraturstudium kan jeg jo bare lure på. Jeg er i hvert fall glad for å ha lest dem nå. Intervjuet med Jan Kjærstad har jeg tenkt på siden jeg leste det han sa om årsak-virkning, det var mens bibliotekene stort sett var stengte.
Nå er bibliotekene ikke lenger det, jeg leste det siste intervjuet, med Tor Ulven, som allerede var død da boka ble utgitt, på nettopp biblioteket. Jeg har skrevet en tekst om Emma Kanckos De jordbundna, men jeg trenger å la den hvile litt før jeg kan sende den avgårde. Så jeg har lagt den vekk og i mellomtiden, mens jeg venter på distansens kjølige blikk, fått lest det eneste intervjuet Tor Ulven noensinne gjorde. Han sier i intervjuet at avanserte ting kan sies med et enkelt og klart språk, jeg har ingen grunn til å ikke la noen få lese noe bare fordi det er enkelt. Dere, på den annen side, skal få noen utdrag fra intervjuboka som dere kan lese. Jeg må bare si det: Dialoger-bøkene til Alf van der Hagen er en bokskatt.
![]() |
Fra intervjuet med Tove Nilsen. |
onsdag 19. februar 2025
Bøkene som ble liggende, del 1/10
Som jeg skrev tidligere i år, er et av de litterære målene mine i år å fullføre minst ti bøker som jeg, etter å ha begynt å lese i dem, av ulike grunner har latt bli liggende.
Den første boka ut er The Impossible State: North Korea, Past and Future av Victor Cha, professor ved Georgetown University og tidligere rådgiver for George W. Bush.

Kan ikke det å flykte fra et diktatur være en politisk handling, selv om man ikke tidligere har vært aktivist? Å flykte fordi man ønsker et bedre, økonomisk liv er jo et fuck you til regimet i landet man forlater? Veldig rart å skrive ordet purely. Merkelig.
Apropos merkelig, så husker jeg også at det var et bilde av forfatterens sønn (en guttunge på den tiden) sammen med Bush i et rom i det hvite hus et sted i boka. Jeg opplevde det som skrytete og malplassert på den tiden jeg leste mesteparten av boka, nå synes jeg ikke det like mye. Det er jo kanskje litt gøy for barn å se seg selv i en bok, så hvorfor ikke?
Neste ufullførte bok ut kommer trolig til å være enda en amerikansk, nemlig Leaves of Grass av Walt Whitman. Den har jeg holdt på med siden det herrens år 2015, og nå har jeg bare tjue sider igjen eller noe. Om jeg blir ferdig, vil tiden vise!
torsdag 13. februar 2025
mandag 3. februar 2025
Litteratur i januar: Podcaster og kaskelotter
2. DA VI VAR YNGRE av Oliver Lovrenski
3. HALVA MALMÖ BESTÅR AV KILLAR SOM DUMPAT MIG av Amanda Romare
5. DE JORDBUNDNA av Emma Kanckos
6. KASKADER AV OKSER OG ASKE av Eirik R. Røkkum
tirsdag 21. januar 2025
Mer mann i monitor 2.0
Obs: Dette innlegget inneholder spoilere for Jordisk av Theis Ørntoft.
Kommer jeg til å klare å lese flere menn hvis jeg endrer litt på holdningen min, hvis jeg forskyver den litt, hvis jeg ikke er ute etter å lese slik djevelen leser Bibelen, kanskje?
Jeg har tilbragt de tre ukene siden året startet med Theis Ørntofts Jordisk, og det har vært fint. Spesielt elsket jeg delen om Julia, om Julia som reiser fra Los Angeles til Aspen for å lære seg å stå på snowboard, som har lysende fremtidsutsikter, men som i en fallulykke nesten dør, og som ender med å bli forfatter i stedet, og i kraft av å ha skrevet to bestselgere blir invitert til å reise til månen. Hvordan hun kommer ned fra månen og tenker på en meteoritt hun så på et museum en gang, utstilt for at folk skulle få ta på den, kjenne på et objekt i rommet, og hvordan hun ikke forstår fascinasjonen, for vi kjenner jo alle på et objekt som befinner seg i rommet hele tiden, jorden under oss, og hun vet at nei, hun kommer aldri til å skrive et eneste ord om månen. For nysnø og puddersnø og snowboard og fjell og skoger fulle av store grantrær finnes ikke på månen, de finnes her, og samtidig som jeg leste romanen, falt snøen også her, vi akte, vi lagde akebakke i hagen, hvor vi har hengt opp hjemmelaget fuglemat til spurvefuglene i syrinbuskene og pæretreet, jeg tok barna med ut på ski for første gang, og om kvelden suste jeg avgårde på perfekt smurte ski i lyset av stjernehimmelen og en nesten full måne. Hva skal vi ute i rommet å gjøre, er et spørsmål jeg ofte har stilt meg. Hva skal vi der ute, hvor nesten alt er dødt og vann ikke finnes.
Innimellom malte og tapetserte jeg et rom rosa og fullt av blomster, mens jeg hørte på podcaster om litteratur, bl.a. en interessant samtale mellom Theis Ørntoft og Bjørn Vatne. Så du kan si at mitt Mer mann i monitor 2.0-prosjekt har fått en god start. Håper det fortsetter i samme bane.
fredag 3. januar 2025
Litteraturåret 2024 + årets nyttårsforsetter
![]() |
En av tingene man kan gjøre i livet som ikke er å lese: Gi vann til hestene. |
![]() |
Enda en ting man kan gjøre når man ikke leser. |
For de som trenger et raskt sammendrag: Jeg satte meg som mål at cirka halvparten av bøkene jeg leste skulle være skrevet av menn. Siden jeg året før leste 88 bøker i løpet av året, ble tallet satt til 44. I tillegg skulle jeg blogge om det minst tolv ganger.
Allerede i går røpte jeg at jeg gav opp målet. Det skjedde da jeg gjorde en opptelling av bøkene rundt månedsskiftet november/desember og så at jeg manglet i underkant av tjue bøker for å nå målet. Aldri i verden om jeg ville klare å lese så mange bøker skrevet av menn på bare én måned. Og så var det jo juleferie, da vil jeg jo helst hygge meg og lese akkurat det jeg vil? Og det var nettopp det jeg gjorde, og da ble det visst til at jeg bare leste damer (riktignok fikk jeg et skudd for baugen etter å ha lest Egne steder).
Kort oppsummering: Jeg leste 69 bøker i løpet av 2024. Det er et ganske lavt tall til meg å være, men likevel bedre enn i 2021, hvor jeg bare leste 49 bøker. Til gjengjeld var 2021 det året hvor jeg ble hekta på Sigrid Undset og leste både Kristin Lavransdatter og bøkene om Paul Selmer, så der ser dere at tall ikke er alt som betyr noe.
27 av de 69 bøkene jeg leste hadde mannlige forfattere. Selv om det var langt fra målet om 44, var det en ganske god andel på 39 %. Tidligere har andelen vært mye lavere, så jeg nærmer meg. Jeg har derfor tenkt å sette meg det samme målet på nytt: Å lese 44 bøker skrevet av menn i løpet av 2025. Det er kjipt å ha forsøkt å nå et mål uten å ha klart det, så jeg gir det et forsøk til. Også i år skal jeg blogge om det minst tolv ganger. Selv om jeg bare klarte å blogge om det ti ganger i fjor, følte jeg at det hjalp litt på motivasjonen.
I tillegg skal jeg lese minst ti ufullførte bøker i løpet av året. I fjor måtte jeg rydde bort alle bøkene mine siden vi skulle male stua, og deretter bokhyllene, og da så jeg alle bøkene jeg har begynt på, men aldri lest ferdig. Noen av dem har ligget halvleste i årevis, av ymse grunner. Så nå skal jeg ta i et tak og fullføre noen av dem. Tenke litt på hvorfor jeg begynte på dem, hvorfor jeg leste så langt eller så kort før jeg bare lot boka ligge, tenke litt på hvorfor jeg ikke fortsatte den gang, tenke litt på hvorfor de ikke fenget, eller om de faktisk gjorde det, men på hvorfor jeg ble distrahert. Hva var det som skjedde? Dette tenkte jeg også at jeg skulle blogge om, ett innlegg for hver bok jeg leser ferdig. Da bokhyllene tørket ferdig, sortere jeg de halvleste bøkene inn i en egen hylle, så det skal bli lett å finne dem igjen.
Her kommer årets bøker!
Årets norske roman
Nattskolen av Karl Ove Knausgård.
Boblere: Femten år av Vigdis Hjorth, Fyrstene av Finntjern av Lars Elling.
Årets beste oversatte bok
Trist tiger av Neige Sinno.
Bobler: Den polske bokseren av Eduardo Halfon.
Årets debutant
Dyr i byen av Marte Wulff.
Årets skuffelse
I Am Homeless If This Is Not My Home av Lorrie Moore. Fordi: Når smarte, smarte og finurlige Lorrie Moore etter mange år endelig har skrevet en ny bok, så er det en bok om ei manic pixie dream girl?! Ei manic pixie dream girl som begår selvmord, i tillegg. Veldig beklagelig at en av heltene faller så dypt. Hvorfor? For å tjene penger? I håp om å få romanen sin filmatisert? Veldig skuffende var det. Det eneste jeg likte med boka var det nydelige omslaget av en appelsin og en måne.
Boblere: Iggy av Edy Poppy, En annen barndom av Hilde Hagerup.
Årets novellesamling
Pass, jeg leste visst ikke en eneste novellesamling i 2024.
Årets barnebok
Carls billeksikon av Carl Johanson.
Årets dårligste bok
Herregud, her er det mye å ta av: Cleopatra and Frankenstein av Coco Mellors, Storkenes flukt av Walid Nabhan, Egne steder av Kristin Valla, Evenings and Weekends av Oisín McKenna, Emily Wilde's Encyclopedia of Faeries av Heather Fawcett, Dark Matter av Michelle Paver. Noen av bøkene blir jeg sint bare av å tenke på, men jeg tror Cleopatra and Frankenstein med sine flate, dødsirriterende, klisjéfylte upper class New York-hipster-karakterer stikker av med seieren. Og siden jeg nevnte selvmord da jeg skrev om Lorrie Moores bok, kan jeg jo si at også Cleopatra and Frankenstein inneholdt et selvmord. Årgh, jeg hater når selvmord brukes i fiksjon for å gjøre noen mer interessante. I Cleopatra and Frankenstein forekom selvmordet som hovedpersonens mors endelikt da hovedpersonen ennå bare var et barn, og det var helt klart bare der for å gjøre hovedpersonen til en skjør, delikat blomst alle måtte ta vare på, også leseren. Ja, kanskje var også hun, som kvinnen i Lorrie Moores roman, nettopp en manic pixie dream girl.
Årets skjønnlitterære bok skrevet av en mannlig forfatter
Nattskolen av Karl Ove Knausgård.
Boblere: Fyrstene av Finntjern av Lars Elling, Den polske bokseren av Eduardo Halfon.
Årets sakprosa
Trist tiger av Neige Sinno.
Boblere: Mine priser av Thomas Bernhard, Arctic Dreams av Barry Lopez.
Årets klassiker
Trollvinter av Tove Jansson.
Boblere: Arctic Dreams av Barry Lopez.
Årets pageturner
Nattskolen av Karl Ove Knausgård.
Årets poesibok
Hjertet er ei rabiat bikkje av Mira Hussain.
Årets oppdagelse
Mikhail Bulgakov. Elsket En ung leges opptegnelser.
Boblere: Eduardo Halfon, Thomas Bernhard.
Årets engelskspråklige
Arctic Dreams av Barry Lopez.
Årets biografi
Hanna Resvoll-Holmsen av Anka Ryall.
Årets skandinaviske (og utenom-norske) roman
Trollvinter av Tove Jansson.
Boblere: Bröd och mjölk av Karolina Ramqvist.
Årets roman
Nattskolen av Karl Ove Knausgård.