fredag 31. mars 2017

Bøker lest i mars


PROSA
2. VENTEROMMET I ATLANTEREN av Mona Høvring
3. OPPLØSNINGSTENDENSER av Nina Lykke
4. XEROXDAGER av Caroline Kaspara Palonen
5. VÆR SNILL MED DYRENE av Monica Isakstuen
6. HAVENDE av Gunstein Bakke
7. ALLE NYANSER AV SINNE av Mari Tveita Stagrim

POESI
8. MANNEN ER VAKKER FRA LIVET OG OPP av Linda Therese K. Utstøl og Unnveig Aas



Det ser nesten ut til at jeg bare leste norsk forfattere i mars, men det er ikke helt sant, for jeg er nesten ferdig med Skjønnhet er et sår av indonesiske Eka Kurniawan, men altså ikke i tide for denne månedsoppsummeringen. Jeg har også lest litt i Whitmans Leaves of Grass, som jeg kom halvveis i sommeren for snart to år siden, før jeg glemte den bort under stuebordet. (Under stuebordet er det en stor samling av halvleste bøker og litteraturmagasiner. Ute av syne - ute av sinn.) Det har vært ganske interessant å se hva jeg understreket og hvor jeg brettet eselører for to år siden, det er ofte jeg ikke forstår hvorfor. 


Nå er det under to måneder til jeg er ferdig med bachelorgrad nummer to og påskeferien er rett rundt hjørnet. Jeg er for tiden rammet av en stor lese- og skrivelyst, så det passer egentlig veldig fint. Å lese vitenskapelige artikler og skjønnlitteratur om hverandre funker fett. 

Den aller beste boka jeg leste denne måneden må ha vært Harehjerte, og hvorfor kan dere lese her. I tillegg likte jeg både Vær snill med dyrene og Venterommet i Atlanteren veldig godt, og jeg lo av Xeroxdager. Den minte meg om da jeg var tjue år, jobbet fulltid i en burgersjappe med jævlig dårlige arbeidsforhold, bodde med en ti år gammel kjæreste som var 50/50 arbeidsledig/kortidsansatt og var misunnelig på ei jente som jobbet på den lokale kaffebaren fordi hun var så INNMARI SØT og det var ikke jeg. LOL.

Den kjipeste boka var Havende, bare en masse ord for ordenes skyld. Mannen er vakker fra livet og opp var også ganske kjip; kjip og simpel - måtte det virkelig to mennesker til for å skrive disse fåtallige sidene?

Ingen kommentarer: